Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001

LAD-bericht van 25 januari 2001

Het Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001: door het LAD-bestuur vastgesteld en de leidraad bij de onderhandelingen voor CAO's waarbij de LAD in 2001 als werknemersorganisatie betrokken is. De voorbereiding op de onderhandelingen voor 14 CAO's waarvoor de onderhandelaars opnieuw een optimaal resultaat nastreven. Dit jaar staat het Arbeidsvoorwaardenbeleid voornamelijk in het teken van de aanpak van werkdruk in de zorg...

Om een stabiliserende economische en werkgelegenheidsgroei en aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden, richten werkgevers zich op verhoging van de arbeidsproductiviteit en uitbreiding van de arbeidsduur van werknemers. De LAD is hierbij geen voorstander van loonmatiging en heeft de salariseis vastgesteld op tenminste 4.25%.

Opnieuw aandacht voor werkdruk
Gelukkig staat de aanpak van de werkdruk in zorgsector ook hoog op de politieke agenda. Daarvoor hebben belangenorganisaties als de LAD steeds gepleit. Door toenemende uitval van professionals heeft de sector een slecht imago waardoor de kwantitatieve en kwalitatieve bemensing van de zorg extra aandacht krijgt van de LAD. Bij de preventie van arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim dient de nadruk te liggen op de arbeidsomstandigheden van de werknemer en het arbeidsomstandighedenbeleid van de werkgever. Negatieve verzuimprikkels zoals wachtdagen bij ziekte keurt de LAD af. Persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP) en investeringen in bij-, na- en herscholing van werknemers (inclusief accreditatie en verplichte (her)registratie in het kader van de Wet BIG) kunnen een positieve bijdrage leveren.
Het risico van arbeidsongeschiktheid wil de LAD opvangen door een aanvullende verzekering tegen beroepsarbeidsongeschiktheid voor rekening van de werkgever. De LAD is voorstander van de implementatie van werklastbeheersingsmethodieken op instellings- en sectoraal niveau. Door een duidelijke begrenzing van bovenmatige werkbelasting bijvoorbeeld. Bij overschrijding van 10% van de overeengekomen arbeidsduur per maand of kwartaal dient de werkgever de werkbelasting terug te brengen door vacaturestelling of een - vrijwillige - uitbreiding van de arbeidsduur van parttimers. Daarnaast kan het Capaciteits orgaan werkdruk en zorgvraag meewegen bij het bepalen van de opleidingscapaciteit.

CAO op maat
Vanwege het gevaar van een structurele overschrijding van de norm-werkweek is de LAD terughoudend over een CAO met keuzemogelijkheden. Beter is een model met duidelijk afgebakende arbeidsvoorwaardenmodules die werknemers mogelijk fiscaal voordeel opleveren zoals tijdsparen, extra vakantiedagen, PC-privé, fietsenplan, kinderopvang of aanvullend pensioen. De LAD is tegen een CAO à la carte waarbij men alle arbeidsvoorwaarden tegen elkaar kan ruilen. Dit systeem kan onvoorziene en negatieve consequenties hebben voor bijvoorbeeld de pensioenopbouw van werknemers. De LAD wil bestaande 55+- en seniorenregelingen handhaven en stimuleert leeftijdsbewust personeelsbeleid en collectieve faciliteiten, zoals de mogelijkheid extra pensioen op te bouwen waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Door het nieuwe belastingstelsel per 1 januari 2001 vervallen een aantal aftrekposten waaronder de beroepskosten. Vrije vergoeding van lidmaatschappen van wetenschappelijke en beroepsverenigingen, vakliteratuur en congressen en symposia of een persoonlijk budget kan dit compenseren. De LAD streeft per CAO naar maximale compensatie van de vervallen overhevelingstoeslag.

Combineren van werk en gezin
Nu de 36-urige werkweek raakt ingeburgerd, ontstaat een grotere behoefte aan verdere flexibilisering van werktijden, arbeidsduur en werkpatronen. Zolang daarbij sprake is van vrijwilligheid van de betrokken werknemers, compensatie van werk op andere dan reguliere werktijden en vergoeding van extra werkbelasting, heeft de LAD daartegen geen bezwaar.
Door de groeiende behoefte van veel werknemers het werk beter te combineren met zorgtaken in de privésfeer, blijft de LAD aandacht houden voor het oplossen van knelpunten daarbij. Onderwerpen op de LAD-agenda zijn maatregelen voor zwangere werknemers, zorg- en ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking, kinderopvang en mogelijkheden tot het werken in deeltijd. Doel daarvan is werknemers voor de arbeidsmarkt te behouden en eventuele barrières voor het aanvaarden of behouden van een baan weg te nemen. Hierbij past het streven naar opheffing van de bestaande financiële belemmeringen bij het opne men van zorg- en ouderschapsverlof zoals doorbetaling van pensioenpremies.

Speciale aandacht...
Speciale aandacht is er dit jaar voor de inkomenspositie van de huisarts-opleiders aan universiteiten, verpleeghuisartsen, sportartsen in opleiding en arts-onderzoekers. Daarnaast wil de LAD een aantal afspraken maken in het kader van de Honoreringsregeling voor de academisch medisch specialisten. Hierbij gaat het onder meer om het benoemen van heldere functietypering en inschalingscriteria, vereenvoudiging van de regeling (onbezoldigde) nevenwerkzaamheden wegens de geconstateerde strijd met de wet en een aantal andere knelpunten die bij de implementatie zijn gebleken. De LAD wil de werkingssfeer van het recente akkoord over de
Arbeidsvoorwaardenregeling Medisch Specialisten in algemene ziekenhuizen (AMS) uitbreiden naar de psychiaters in de geestelijke gezond heidszorg.

Het Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001 is bij dit alles de basis. We streven daarbij namens onze leden - àlle artsen in dienstverband - naar een optimaal resultaat!

De tekst van de notitie Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001 kunt u vinden op deze site in de rubriek Belangenbehartiging. Ook kunt u een kopie aanvragen bij public relations LAD, (030) 282 33 48. Zie ook : Notitie Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001

Ga naar : Nieuwspagina van de LAD
Volgend artikel : CAO Gezondheidscentra:
salarisaanpassing blijft voorwaarde LAD

© copyright LAD 2001 home . index . email/adres . Artsennet