Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001
LAD-bericht van 25 januari 2001
Het Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001: door het LAD-bestuur
vastgesteld en de leidraad bij de onderhandelingen voor CAO's waarbij
de LAD in 2001 als werknemersorganisatie betrokken is. De
voorbereiding op de onderhandelingen voor 14 CAO's waarvoor de
onderhandelaars opnieuw een optimaal resultaat nastreven.
Dit jaar staat het Arbeidsvoorwaardenbeleid voornamelijk in het teken
van de aanpak van werkdruk in de zorg...
Om een stabiliserende economische en werkgelegenheidsgroei en
aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden, richten
werkgevers zich op verhoging van de arbeidsproductiviteit en
uitbreiding van de arbeidsduur van werknemers. De LAD is hierbij geen
voorstander van loonmatiging en heeft de salariseis vastgesteld op
tenminste 4.25%.
Opnieuw aandacht voor werkdruk
Gelukkig staat de aanpak van de werkdruk in zorgsector ook hoog op de
politieke agenda. Daarvoor hebben belangenorganisaties als de LAD
steeds gepleit. Door toenemende uitval van professionals heeft de
sector een slecht imago waardoor de kwantitatieve en kwalitatieve
bemensing van de zorg extra aandacht krijgt van de LAD. Bij de
preventie van arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim dient de nadruk
te liggen op de arbeidsomstandigheden van de werknemer en het
arbeidsomstandighedenbeleid van de werkgever. Negatieve
verzuimprikkels zoals wachtdagen bij ziekte keurt de LAD af.
Persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP) en investeringen in bij-, na-
en herscholing van werknemers (inclusief accreditatie en verplichte
(her)registratie in het kader van de Wet BIG) kunnen een positieve
bijdrage leveren.
Het risico van arbeidsongeschiktheid wil de LAD opvangen door een
aanvullende verzekering tegen beroepsarbeidsongeschiktheid voor
rekening van de werkgever. De LAD is voorstander van de implementatie
van werklastbeheersingsmethodieken op instellings- en sectoraal
niveau. Door een duidelijke begrenzing van bovenmatige werkbelasting
bijvoorbeeld. Bij overschrijding van 10% van de overeengekomen
arbeidsduur per maand of kwartaal dient de werkgever de werkbelasting
terug te brengen door vacaturestelling of een - vrijwillige -
uitbreiding van de arbeidsduur van parttimers. Daarnaast kan het
Capaciteits orgaan werkdruk en zorgvraag meewegen bij het bepalen van
de opleidingscapaciteit.
CAO op maat
Vanwege het gevaar van een structurele overschrijding van de
norm-werkweek is de LAD terughoudend over een CAO met
keuzemogelijkheden. Beter is een model met duidelijk afgebakende
arbeidsvoorwaardenmodules die werknemers mogelijk fiscaal voordeel
opleveren zoals tijdsparen, extra vakantiedagen, PC-privé,
fietsenplan, kinderopvang of aanvullend pensioen. De LAD is tegen een
CAO à la carte waarbij men alle arbeidsvoorwaarden tegen elkaar kan
ruilen. Dit systeem kan onvoorziene en negatieve consequenties hebben
voor bijvoorbeeld de pensioenopbouw van werknemers.
De LAD wil bestaande 55+- en seniorenregelingen handhaven en
stimuleert leeftijdsbewust personeelsbeleid en collectieve
faciliteiten, zoals de mogelijkheid extra pensioen op te bouwen
waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Door het nieuwe
belastingstelsel per 1 januari 2001 vervallen een aantal aftrekposten
waaronder de beroepskosten. Vrije vergoeding van lidmaatschappen van
wetenschappelijke en beroepsverenigingen, vakliteratuur en congressen
en symposia of een persoonlijk budget kan dit compenseren. De LAD
streeft per CAO naar maximale compensatie van de vervallen
overhevelingstoeslag.
Combineren van werk en gezin
Nu de 36-urige werkweek raakt ingeburgerd, ontstaat een grotere
behoefte aan verdere flexibilisering van werktijden, arbeidsduur en
werkpatronen. Zolang daarbij sprake is van vrijwilligheid van de
betrokken werknemers, compensatie van werk op andere dan reguliere
werktijden en vergoeding van extra werkbelasting, heeft de LAD
daartegen geen bezwaar.
Door de groeiende behoefte van veel werknemers het werk beter te
combineren met zorgtaken in de privésfeer, blijft de LAD aandacht
houden voor het oplossen van knelpunten daarbij. Onderwerpen op de
LAD-agenda zijn maatregelen voor zwangere werknemers, zorg- en
ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking, kinderopvang en mogelijkheden
tot het werken in deeltijd. Doel daarvan is werknemers voor de
arbeidsmarkt te behouden en eventuele barrières voor het aanvaarden of
behouden van een baan weg te nemen. Hierbij past het streven naar
opheffing van de bestaande financiële belemmeringen bij het opne men
van zorg- en ouderschapsverlof zoals doorbetaling van pensioenpremies.
Speciale aandacht...
Speciale aandacht is er dit jaar voor de inkomenspositie van de
huisarts-opleiders aan universiteiten, verpleeghuisartsen, sportartsen
in opleiding en arts-onderzoekers. Daarnaast wil de LAD een aantal
afspraken maken in het kader van de Honoreringsregeling voor de
academisch medisch specialisten. Hierbij gaat het onder meer om het
benoemen van heldere functietypering en inschalingscriteria,
vereenvoudiging van de regeling (onbezoldigde) nevenwerkzaamheden
wegens de geconstateerde strijd met de wet en een aantal andere
knelpunten die bij de implementatie zijn gebleken. De LAD wil de
werkingssfeer van het recente akkoord over de
Arbeidsvoorwaardenregeling Medisch Specialisten in algemene
ziekenhuizen (AMS) uitbreiden naar de psychiaters in de geestelijke
gezond heidszorg.
Het Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001 is bij dit alles de basis. We
streven daarbij namens onze leden - àlle artsen in dienstverband -
naar een optimaal resultaat!
De tekst van de notitie Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001 kunt u
vinden op deze site in de rubriek Belangenbehartiging. Ook kunt u een
kopie aanvragen bij public relations LAD, (030) 282 33 48.
Zie ook : Notitie Arbeidsvoorwaardenbeleid LAD 2001
Ga naar : Nieuwspagina van de LAD
Volgend artikel : CAO Gezondheidscentra:
salarisaanpassing blijft voorwaarde LAD
© copyright LAD 2001 home . index . email/adres . Artsennet