Gemengde berichten over mobile commerce
In een recent rapport van Roland Berger (Ronald Berger Strategy
Consultants)(samengevat op www.emarketer.com) wordt de voorspelling
gedaan dat in 2003 wereldwijd 538 miljoen mobiele telefoons zullen
worden verkocht, een stijging van bijna 49% ten opzichte van het
aantal mobiele telefoons dat werd verkocht in 2000 (362 miljoen
wereldwijd). Het overgrote deel van de in 2003 verkochte mobiele
telefoons zal bovendien uitgerust zijn met een micro-browser voor
mobiele internettoegang, aldus Roland Berger.
Toch ziet volgens andere analysten de toekomst van mobiele
internettoegang en m-commerce er minder rooskleurig uit.
Usability-expert Jakob Nielsen (www.useit.com/alertbox/20010107.html)
waarschuwt dat de huidige generatie mobieleinternet telefoons
vergelijkbaar is met het Franse Minitel systeem: iedereen heeft er
een, maar de gebruiksvriendelijkheid en de beschikbare applicaties
laten zeer te wensen over, waardoor de grote verspreiding in
bijvoorbeeld Europa juist een obstakel kan gaan vormen voor verdere
ontwikkeling. Het ontwerp van de mobiele telefoon is immers gericht op
spraakcommunicatie, terwijl een mobiel internet apparaat idealiter een
veel groter scherm nodig heeft, en een praktischer interface dan het
numerieke toetsenbord van een mobiele telefoon. Voor een echte
doorbraak van mobiel internet moet worden afgestapt van de vorm van de
mobiele telefoon, net zoals Minitel uiteindelijk ingehaald is door
internet.
Maar ook in de back-office blijkt het lastig om m-commerce tot een
succes te maken. Veel bedrijven die al mobiele diensten aanbieden,
doen dat door het opzetten van een zelfstandige nieuwe organisatie met
nieuwe ICT-oplossingen volgens Guido van der Harst in de
Automatiseringsgids (www.automatiseringsgids.nl). Hierdoor wordt het
lastig om in een later stadium de mobiele dienstverlening te
integreren met de bestaande diensten van het bedrijf. Toch is deze
integratie nou precies wat de klant wil: niet alleen een SMS-je als de
koers van een aandeel is gezakt of gestegen, maar ook meteen de
mogelijkheid om hierop te reageren door te kopen of te verkopen. De
oplossing hiervoor moet gezocht worden in het modulair opzetten van de
ondersteunende ICT infrastructuur, zodat integratie eenvoudiger wordt.
Hierbij moet gebruik worden gemaakt van open interfaces en
gestandaardiseerde communicatiefaciliteiten, aldus van der Harst.
Wanneer wordt gekeken naar de opvolgers van GSM, dan blijkt dat de nieuwe standaard GPRS nog niet echt van de grond komt. Onderzoek van de Aberdeen groep (samengevat in Computable www.computable.com) wijst uit dat de verschillende mobiele telecom operators zeer uiteenlopende beloftes doen over GPRS. De beloofde hoge bandbreedte van GPRS is in de praktijk nog niet haalbaar. Bovendien moeten de telecom operators al snel bezig met UMTS, om de hoge investeringen terug te verdienen, waardoor GPRS maar zeer kort de leidende technologie zal zijn, wat het voor bedrijven onaantrekkelijk maakt om hierin te investeren.
Ook de rentabiliteit van UMTS is echter recentelijk ter discussie
gesteld door Forrester (www.forrester.com). Door de hoge investeringen
die UMTS heeft gekost en nog gaat kosten, en door de inmiddels
afvlakkende groei van het mobiele belgedrag zal er binnenkort een
grote shake-out onder de telecomaanbieders plaats gaan vinden. In
Europa blijft er dan nog slechts plaats over voor 5 grote mobiele
telecom aanbieders, de kleinere moeten fuseren of gaan failliet.
Volgens Roland Berger zal alleen in Japan al in 2001 breedband mobiele
internettoegang mogelijk zijn, Europa volgt pas in 2002-2003, en
Amerika daarna pas.
Toch is er ook goed nieuws te melden op het mobiele front. Mede
dankzij de reclames die de laatste maanden op TV te zien waren, neemt
het aantal gebruikers van m-commerce diensten in Nederland gestaag
toe, aldus Planet Commerce (www.planet.nl). Portaalsites zoals Vizzavi
en Genie hebben in Engeland, dat voorloopt in Europa, samen al meer
dan 2 miljoen abonnees. Naar verwachting zullen er drie
killer-applications zijn voor mobiel internet met de komst van UMTS:
plaatsgebonden diensten, multimedia berichten, en spelletjes. De vraag
is echter wat de overige ontwikkelingen zoals hierboven geschetst voor
invloed zullen hebben op de markt voor mobile commerce.