Klachtenbehandeling
Vaststelling protocol interne klachtbehandeling
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 12 januari
jongstleden besloten een protocol vast te stellen voor de interne
klachtbehandeling. Het protocol dient ter uitvoering van artikel 13
van de Verordening interne klachtbehandeling 2001 die op 1 januari
in werking is getreden.
Het protocol dient als leidraad voor alle medewerkers en
leidinggevenden in de organisatie en voor de (leden) van het
gemeentebestuur voor het in de praktijk omgaan met klachten.
De sectordirecteuren zijn hierin verantwoordelijk gesteld voor de
behandeling en afdoening van klachten over (onjuiste) gedragingen
van medewerkers en afdelingen die binnen hun sector vallen. Een
belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de klachtencoördinatoren
die door elke sectordirecteur zijn benoemd. Het protocol bevat ook
regels voor de behandeling en afdoening van klachten over
gedragingen van hogere leidinggevenden en over leden van het
gemeentebestuur. Daarnaast dient de klager, na afhandeling van
diens klacht, te worden gewezen op de mogelijkheid om desgewenst de
klacht in tweede instantie nog voor te leggen aan de Gemeentelijke
ombudsman. Klachten worden voortaan geregistreerd en vastgelegd in
een klachtenjaarverslag.
Terinzagelegging: Het Protocol Interne Klachtbehandeling ligt met
ingang van 24 januari 2001 ter inzage in de hal bij het
Informatiecentrum van het gemeentehuis aan de Rivierweg 111, op
werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur.