Gemeente Capelle a/d IJssel

Klachtenbehandeling

Vaststelling protocol interne klachtbehandeling

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 12 januari jongstleden besloten een protocol vast te stellen voor de interne klachtbehandeling. Het protocol dient ter uitvoering van artikel 13 van de Verordening interne klachtbehandeling 2001 die op 1 januari in werking is getreden.

Het protocol dient als leidraad voor alle medewerkers en leidinggevenden in de organisatie en voor de (leden) van het gemeentebestuur voor het in de praktijk omgaan met klachten. De sectordirecteuren zijn hierin verantwoordelijk gesteld voor de behandeling en afdoening van klachten over (onjuiste) gedragingen van medewerkers en afdelingen die binnen hun sector vallen. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de klachtencoördinatoren die door elke sectordirecteur zijn benoemd. Het protocol bevat ook regels voor de behandeling en afdoening van klachten over gedragingen van hogere leidinggevenden en over leden van het gemeentebestuur. Daarnaast dient de klager, na afhandeling van diens klacht, te worden gewezen op de mogelijkheid om desgewenst de klacht in tweede instantie nog voor te leggen aan de Gemeentelijke ombudsman. Klachten worden voortaan geregistreerd en vastgelegd in een klachtenjaarverslag.

Terinzagelegging: Het Protocol Interne Klachtbehandeling ligt met ingang van 24 januari 2001 ter inzage in de hal bij het Informatiecentrum van het gemeentehuis aan de Rivierweg 111, op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur.