FNV opent servicelijn voor vragen over loon en uitkering
Een speciale servicelijn waar FNV-leden terecht kunnen met vragen over
hun salaris of uitkering is op de eerste dag ruim 200 keer gebeld. Met
de invoering van een nieuw belastingstelsel zien de loon- en
uitkeringsstrookjes er anders uit dan normaal.
De meeste mensen die in loondienst werken moeten nog hun loonstrookje
ontvangen. Het merendeel van de telefoontjes kwam van
uitkeringsgerechtigden. Vooral Vutters en WWers haden vragen over de
hoogte van hun uitkering.
Sommige mensen kregen netto minder dan voorheen. In veel gevallen had
dat maken met het feit dat de uitkering van de maand december in
januari wordt uitbetaald. Deze uitkering wordt dan volgens de nieuwe
regels belast. WWers en Vutters die vroeger de belastingvrije voet van
hun partner erbij kregen, hebben dan netto minder. In het nieuwe
stelsel is de belastingvrije som vervangen door een heffingskorting.
De partner met weinig of geen inkomen krijgt die dan netto uitbetaald
via de Belastingdienst.
De FNV kreeg verder telefoontjes van mensen die ongerust waren over
het formulier voor Voorlopige Teruggaaf. Met dit formulier kunnen
mensen de heffingskortingen rechtstreeks door de Belastingdienst laten
uitbetalen. Sommige mensen hadden dit formulier niet ontvangen of niet
voor 1 december teruggestuurd.
De FNV wijst mensen erop dat ze het formulier alsnog kunnen insturen.
De heffingskortingen worden dan met terugwerkende kracht alsnog
uitbetaald.
De overhevelingstoeslag is vanaf dit jaar niet meer terug te vinden op
het loonstrookje. Deze toeslag werd 10 jaar geleden ingevoerd omdat
werknemers toen zelf bepaalde premies moesten betalen.
In het nieuwe stelsel wordt het wegvallen van de toeslag gecompenseerd met een loonsverhoging van 1,9 procent (VUT-uitkering 5,6 procent). Een aantal bellers had minder compensatie gekregen.
Dat heeft te maken met CAO-afspraken waarin een gedeelte van de
compensatie wordt gebruikt voor secundaire arbeidsvoorwaarden zoals
bijvoorbeeld extra vakantiedagen. Bovendien gelden er maximumbedragen
voor de compensatie.
De FNV Servicelijn is op werkdagen van 9 tot 16 uur te bereiken via
0900 3300 300 (22 cpm).
22 januari 2001