Subaru introduceert: de Outback
(22 januari 2001)
Het klinkt zo simpel: 'Andere tijden, andere auto 's'. Oftewel: als de
wensen en eisen van de consument veranderen, dan passen de
autofabrikanten hun producten daar toch gewoon op aan? Wel, in vele
gevallen is dat ook zo. Maar sommige fabrikanten voeren dit streven
wel héél ver door. Die komen met producten die hun gelijk niet kennen,
die afstand nemen van de massa. Subaru is zo'n merk, dat tot het
uiterste gaat om zijn klanten tevreden te stellen. Met als jongste
proeve van bekwaamheid de Subani Outback AWD, die er nu niet alleen is
in een gemodificeerde 2,5 liter uitvoering maar ook met 3,0 liter
zescilinder boxermotor.
Eerst even in het algemeen: de indrukwekkende verschijningsvorm van de
vooral 'onderhuids' aangepaste Subaru Outback AWD is te danken aan een
aantal doordachte modificaties. Zo kent de Outback AWD ten opzichte
van zijn stamvader, de Legacy Touring Wagon AWD, een met 35 millimeter
verhoogd onderstel voor extra bodemvrijheid: liefst 19 centimeter. Ook
het aangepaste uiterlijk versterkt de robuuste, stoere uitstraling van
de auto. Daarmee is de Subaru Outback AWD een opvallende verschijning,
zonder dat hij meteen teveel uit de pas loopt in vergelijking met zijn
- aanzienlijk prijzigere - soortgenoten als de Audi A6 Allroad quattro
en de Volvo V70 XC.
De combinatie van al deze factoren maakte van de eerste generatie
Subaru Outback AWD al een absolute trendsetter. Een auto die in ons
land weliswaar, net als zijn soortgenoten, tot de buitenbeenijes
behoort, maar die elders in de wereld (wintersportlanden, Verenigde
Staten) enorme verkoopaantallen heeft laten noteren. Het nieuwe
Outback AWD-programma dat Subaru nu in Nederland introduceert, bestaat
uit vier typen: drie met 2,5 liter viercilinder motor (één
handgeschakeld, twee met automaat) en de H6-3.0 met standaard automaat
en een extreem complete uitrusting.
2.5 én H6-3. 0 boxermotor
In de nieuwe Outback AWD presenteert Subaru met trots een geheel
nieuwe zescilinder boxermotor: de H6-3.0. De H staat uiteraard voor
horizontaal, omdat de zes cilinders tegenover elkaar liggen en de
motor horizontaal is geplaatst.
De H6-3 .0-motor is het resultaat van dertig jaar ervaring met
boxermotoren, die er in combinatie met de standaard All Wheel Drive
voor heeft gezorgd dat Subaru drie maal achtereen 'Wereldkampioen
Rally' werd.
Het nieuwe 24-kleps blok met vier bovenliggende nokkenassen geeft aan
het principe van de boxermotor een ongekende dimensie. Mede door de
variabele inductie geeft hij Subaru's topmodel een soepel vermogen van
154 kW (209 pk) bij 6.000 toeren en een koppel van 282 Nm, dat bij
4.400 toeren over de vier aangedreven wielen wordt verdeeld.
Met deze kracht kan de H6-3 .0-uitvoering heel gemakkelijk een
(geremd) aanhangwagengewicht van 1.800 kilogram aan. Los daarvan is de
H6-3.0-versie een ronduit snelle auto: de topsnelheid bedraagt 210
km/h, terwijl de sprint naar '100' in slechts 8,9 seconden volbracht
wordt.
Wanneer de nieuwe Subaru Outback AWD géén H6-3 . 0-badge draagt in de
grille en op de achterklep, huist er onder de kap een viercilinder 2,5
liter, zestienkleps boxermotor met twee bovenliggende nokkenassen.
Deze versie (115 kWil 56 pk bij 5.600 toeren) is in basis gekoppeld
aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak met hoge en lage gearing,
waardoor deze Outback AWD een (geremd) aanhangwagengewicht van
eveneens 1.800 kilogram laat noteren. Bovendien beschikt de Outback
2.5 AWD met handschakeling over een zogenaamde Hill-holder, de
Subaru-voorziening die voorkomt dat de auto achteruit rolt wanneer
deze op een helling bergopwaarts tot stilstand wordt gebracht. Tegen
meerprijs kan de 2,5 liter uitvoering ook worden geleverd met
dezelfde, viertraps automaat zoals die standaard op de Outback H6-3.0
wordt gemonteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het maximum
aanhangwagengewicht.
In handgeschakelde uitvoering laat de Outback 2.5 AWD een top van 197
km/h (automaat: 195) noteren en een acceleratie vanuit stilstand naar
'100' in 9,5 (10,6) seconden.
Maar goed, terug naar de H6-3 .0, die dus af fabriek wordt voorzien
van een sportief schakelende, viertraps automaat. Deze nieuwe
transmissie werkt nauw samen met de meest recente generatie van het
Subaru All Wheel Drive-systeem (AWD), dat het vermogen variabel - en
dus altijd optimaal - over de wielen verdeelt. Met als resultaat extra
gebruiksmogelijkheden en - natuurlijk - extra veiligheid. Uiteraard is
de Outback 2.5 ook uitgerust met dit actuele AWD-systeem.
VDC (Vehicle Dynamics Control)
Zoals een topmodel betaamt, biedt de Outback AWD zijn berijder het
volledige spectrum van Subaru-technologie. Zo wordt de H6-3 .0
standaard voorzien van een verder ontwikkelde, actieve
stabiliteitcontrole: VDC (Vehicle Dynamics Control). Een innoverend
systeem, omdat het ingrijpt op het moment dat de grenzen bereikt
worden.
VDC werkt onder andere via de sensoren van het anti-blokkeer
remsysteem (ABS). Wanneer één of meer wielen hun grip dreigen te
verliezen of in een scherpe bocht te zwaar worden belast, herstelt VDC
ongemerkt en razendsnel de balans en kan de Outback H6-3 .0 AWD de
ingestuurde koers vervolgen. Let wel: zonder dat de bestuurder dit
ingrijpen ervaart als een vervelende, 'begrenzende' interventie van de
aanwezige elektronica, zoals dat bij vele andere systemen het geval
is.
Multi Link achterwielophanging.
In lijn met de vele unieke technieken in de Subaru Outback AWD, zoals
de krachtige boxermotoren en het standaard All Wheel Drive-systeem,
ligt de toepassing van de doorontwikkelde multi-link
achterwielophanging met dubbele draagramen en schroefveren, voor méér
comfort en een optimale wegligging. De multi-link constructie zorgt
bovendien voor een optimale stabiliteit en neemt weinig plaats in
beslag, zodat de laadruimte niet alleen groot (oplopend tot 1.646
liter!), maar ook qua indeling optimaal bruikbaar is. Sterker nog, de
laadruimte van de Outback is de grootste in zijn klasse!
Omdat de Outback AWD tijdens de vrijetijds besteding van zijn
gebruikers waarschijnlijk veel bagage te verwerken krijgt, bedacht
Subaru voorts nog een geavanceerde niveauregeling, die standaard wordt
toegepast op de Outback
H6-3 .0 AWD, maar ook leverbaar is op de 2.5 automaat AWD. Hiermee
blijft de rijhoogte van de auto altijd constant, ongeacht de belading.
Topklasse in veiligheid
De nieuwe Subaru Outback AWD is (ook) op het gebied van veiligheid een
topklasse model. Of het nu om de H6-3.0- of om de 2.5-uitvoeringen
gaat, altijd is de imposante, vierwielaangedreven stationcar overladen
met veiligheidsvoorzieningen. Naast zijn standaard All Wheel Drive
voor extra stabiliteit noemen we in dit kader de schijfremmen rondom,
het anti-blokkeer remsysteem (ABS), voorin de twee airbags en de
zijairbags op alle typen. In dit kader mogen echter ook de extra
verstevigingbalken in de flanken en de relatief hoge zitpositie niet
worden vergeten. Dit laatste zorgt zowel voor een optimaal zicht op
het overige verkeer als voor een prettige in- en uitstap.
Het ultrahoge veiligheidsniveau van de Subaru Outback AWD gaat samen
met luxe comfortvoorzieningen als climate-control inclusief
airconditioning, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, elektrisch
te bedienen zijruiten, bekerhouders en centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening. Zaken die het leven én rijden met de Subaru Outback
AWD prettiger maken. En ook dat kan geschaard worden onder het kopje
veiligheid!
Eigen gezicht
Wanneer een auto extra gebruiksmogelijkheden claimt in de sfeer van
outdoor-gebruik, dan wil de berijder dat ook laten zien. Aan die wens
komt Subaru tegemoet door de Outback AWD uit te rusten met een
robuuste grille en een ronduit forse voorbumper met geïntegreerde
mistlampen. Zowel de grille, de beschermplaten over de flanken als de
bumpers zijn in een afwijkende kleur gespoten. Tezamen met de
standaard dakrailings, de lichtmetalen 16-inch velgen (met 215/60
R16-banden), de forse buitenspiegels (elektrisch verstelbaar en
verwarmd) alsmede de duidelijk verhoogde carrosserie, zorgt dit alles
voor een sterk individueel karakter voor een formidabele auto.
Maar ook binnenin toont de Subaru Outback AWD zijn eigen gezicht.
Vanuit de riante bestuurdersstoel (bij de zescilinder achtvoudig
elektrisch verstelbaar) heeft men een perfect zicht op het fraaie
lederen stuurwiel, het ergonomisch verantwoorde dashboard en de met
hout afgewerkte middenconsole. Met het oog op het gebruiksgemak is
deze enigszins naar de bestuurder toe gebogen. Uiteraard wordt de
inhoud van de bagageruimte met een afdekrolhoes aan het oog onttrokken
en is een neerklapbare (60/40) achterbank met hoog zitcomfort altijd
standaard. Voorts kenmerkt met name de Outback AWD H6-3.0 zich onder
meer door een fraai hout-lederen Momo-stuurwiel, een audio-installatie
met cassette- en cd-speler en in totaal zes luidsprekers, een
elektrisch te bedienen schuif- en kanteldak en cruise-control (ook
standaard op de meest luxueuze 2.5 automaat).
Ultieme combinatie
Het riante interieur van Subaru's topmodel biedt de luxe van een
limousine, met de ruimte en veelzijdigheid van een op outdoor-gebruik
gerichte, multiftinctionele stationcar. Zo is het met dit model net zo
goed mogelijk om, gezeten op crémekleurig leer met de airco aan naar
het zakenadres, als naar de jachthaven te zoeven, eventueel inclusief
zwaarbeladen trailer. En dit gebeurt dan ook nog eens in alle rust en
veiligheid. Want naast de eerder genoemde veiligheidsvoorzieningen
beschikt de Subaru Outback AWD tevens over hoofdsteunen op alle
zitplaatsen en in hoogte verstelbare rolgordels, waarvan de voorste
exemplaren met gordelspanners en krachtbegrenzers.
Op een rij...
Voor wie het begint te duizelen, bij het lezen van alle
standaardvoorzieningen op de diverse Outback AWD-typen, zetten we de
uitrustingsverschillen tussen de meest luxueuze Outback 2.5 AWD en de
H6-3.0 AWD nog even op een rijije. De H6-3.0 wordt uitgerust met
zescilinder boxermotor, crémekleurige lederen bekleding, ingebouwde
audio-installatie met cassette- en cd-speler, achtvoudig elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel, Momo-stuurwiel (hout/leer), Vehicle
Dynamics Control (VDC) en H6-3 .0-badges. Waaruit blijkt dat Subaru
niets achterwege heeft gelaten om van de nieuwe zescilinder uitvoering
een ultieme topversie te maken.
Leverbaarheid
De nieuwe Subaru Outback AWD-reeks wordt nog deze maand leverbaar in
ons land.
Voor de prijzen en exacte specificaties van de verschillende Subaru
Outback AWD 2001 -uitvoeringen verwijzen we u graag naar de separate
bijlagen.