Katholieke Universiteit Nijmegen
Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 11 januari 2001
Afdeling Communicatie
P&V Promoties, oraties en afscheidscolleges
Dienst Communicatie en Marketing
OVERIGE
Do 18-01-2001, 15:45 uur: oratie dr. J. de Wit (Natuurwetenschappen,
Wiskunde en Informatica)
* Titel rede: Industriële research als paradox
Dr. Jan de Wit is bijzonder hoogleraar Researchstrategie en
Management. In zijn inaugurele rede gaat hij in op de problematiek die
de industriële research momenteel bedreigt. Ten eerste vindt er bij
bedrijven een verschuiving plaats van fundamentele research naar
toegepaste research. Hierdoor dreigt er een "gat" te ontstaan in de
aansluiting tussen de wetenschap die aan de universiteiten wordt
bedreven en het product ontwikkelingswerk, dat de bedrijven doen. Ten
tweede dreigt er door de jaar in jaar uit dalende instroom van
studenten in de faculteiten der wiskunde, natuurwetenschappen en
informatica aan alle Nederlandse universiteiten een groot tekort aan
geschoolde research mensen voor de industrie te ontstaan. In zijn
oratie belicht dr. De Wit beide problemen en draagt hij voorstellen
aan voor oplossingen.
Dr. Jan de Wit (Lochem) werd in 1997 Director Corporate Technology bij
de concernstaf van Akzo Nobel. Hij is is lid van de
technologiecommissie van VNO-NCW en richt zich op de overbrugging van
de afstand tussen wetenschappelijk onderzoek en industriële research.