De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
DN. 2001/156
datum
11-01-2001
onderwerp
Invoercontroles op levende dierenvervoer op Schiphol.
doorkiesnummer
bijlagen
1
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door het lid Snijder-Hazelhoff (VVD) over de invoercontroles op levende dierenvervoer op Schiphol.
up
datum
11-01-2001
kenmerk
DN. 2001/156
bijlage
1
Ja.
2
Tot op heden is één zending met levende dieren (insecten)
teruggezonden naar het land van herkomst. Andere transporten zijn,
voorzover mij bekend, tijdig geannuleerd of via andere keurpunten
aangeboden. Met vervoerders en afhandelaars zijn afspraken gemaakt
over preventieve maatregelen. Daarnaast is op grond van
bestuursrechtelijke maatregelen voorzien in terugzending van dieren op
kosten van de veroorzaker. Wanneer dieren op basis van
dierenwelzijnsoverwegingen niet direct kunnen worden teruggezonden
wordt eveneens op kosten van de veroorzaker voorzien in een tijdelijke
opvang totdat de dieren alsnog naar een bestemming buiten de EU kunnen
worden teruggezonden c.q. door-gezonden. De RVV ziet hierop toe. Op
basis van deze maatregelen acht ik het dierenwelzijn voldoende
gewaarborgd.
3
Nee. Naar mijn mening was de maatregel tijdig bekend. Het besluit dat
op 1 januari 2001 de keuringen door de RVV van zendingen met levende
dieren op het keurpunt Aeroground Services zou worden gestaakt is aan
Aeroground Services en de ATAN (Air Transport Association Netherlands,
de vertegenwoordiging van het betrokken bedrijfsleven op Schiphol) op
1 november 2000 respectievelijk 21 november 2000 meegedeeld. Dit als
vervolg op uitgebreid overleg en correspondentie in de voorafgaande
periode van ruim een jaar. Op 25 april 2000 heb ik de ATAN reeds laten
weten dat ik overwoog bij de Europese Commissie de procedure in gang
te zetten om de erkenning van Schiphol als Buitengrens Inspectiepost
in te trekken als niet tijdig tot verbeteringen werd overgegaan.
4. en 5
Ik beoordeel het als positief dat er initiatieven zijn tot realisatie
van adequate voor-zieningen voor een keurpunt voor dieren en
bederfelijke waar. Tot op dit moment zijn echter, behalve door de KLM,
geen voldoende harde toezeggingen gedaan dat dergelijke voorzieningen
gerealiseerd worden. Het staat bedrijven vrij de voorzieningen voor
een keurpunt, binnen de wettelijke vereisten, te realiseren voor
aanbieders van levende dieren. Het staat iedere vervoerder vrij
afspraken te maken met organisaties die een keurpunt hebben ingericht
(in casu alleen nog de KLM), of (al dan niet gezamenlijk) zelf een
keurpunt in te richten indien met de KLM geen overeenstemming kan
worden bereikt. Het is een vrije markt, waarbij onder meer in het
belang van het dierenwelzijn (in casu Europese) regels gelden.
De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
G.H. Faber
up
datum
kenmerk
bijlage
Vragen
Vragen van het lid Snijder-Hazelhoff (VVD) aan de staatssecretaris van
Landbouw, Natuurbeheer en Visserij over de invoercontroles op levende
dierenvervoer op Schiphol. (Ingezonden 28 december 2000)
1
Bent u bekend met de zorg die gerezen is over de gevolgen voor het
dierenwelzijn naar aanleiding van de brief van 18 december jl. van de
kring RVV Noord-West, met als onderwerp Informatie belanghebbenden
levende dierenvervoer Schiphol? 1
2
Wat zijn de gevolgen voor het dierenwelzijn, nu reeds geplande
transporten welke niet via de KLM gaan per 1 januari niet meer mogen
worden afgehandeld? Hoe worden de dan binnengekomen dieren opgevangen
en eventueel gerepatrieerd, zonder dat excessen als de
«eekhoorntjeskwestie» zullen ontstaan?
3
Bent u met ons van mening dat, ondanks dat de faciliteiten van het
subgrensinspectiecentrum van AG niet in overeenstemming zijn met de
geldende wettelijke voorschriften, in het belang van het
dierenwelzijn, het verstandig zou zijn om, met het oog op de reeds
geplande transporten, een overgangstermijn in te bouwen?
4
Hoe beoordeelt u de - reeds vergevorderde plannen - van het IJslandse
bedrijf Eiskim om op Schiphol een keuringspunt voor dieren en
bederfelijke waar op te starten? Kan dit een rol spelen bij het
oplossen van voornoemde problematiek?
5
Deelt u de mening dat er voor de KLM op dit terrein een monopolie
ontstaat en dat andere luchtvaartmaatschappijen in een oneerlijke
concurrentiepositie komen?
1 Brief gemakshalve ondershands aan de staatssecretaris toegezonden.