NEDERLANDSE GASUNIE N.V.
Tariefsverlaging voorkomt escalatie controverse Gasunie en DTe
Gasunie zal, met terugwerkende kracht per 1 januari j.l., haar
tarieven voor het transport van aardgas door Nederland met 6,5 %
verlagen. Hiermee komt Gasunie, als nationale gastransporteur die ook
gas voor concurrerende gasaanbieders vervoert, tegemoet aan de wens
van de DTe, de Nederlandse toezichthouder voor de energiesector. Door
deze tariefsverlaging behoort Nederland in Europa tot de goedkoopste
gastransporteurs.
Gasunie gaat er nu van uit, dat zij haar huidige indicatieve tarieven
en voorwaarden voor gastransport en de aanverwante diensten
kwaliteitsconversie en uurflexibiliteit, uiteraard onder toepassing
van de 6,5% verlaging, in 2001 kan blijven hanteren. Met deze, en
enkele aanvullende stappen, wordt escalatie van de sinds augustus 2000
tussen beide partijen gerezen controverse over de zogenoemde
tijdelijke richtlijnen voorkomen. Hiermee is de dreiging afgewend dat
de markt gedurende een aanzienlijke periode met onduidelijkheden en
onzekerheden geconfronteerd zou worden.
Gasunie en DTe zullen voorts, mede op basis van een open
informatie-uitwisseling, streven naar een goede en zorgvuldige
discussie over de nog bestaande meningsverschillen, dit met het oog op
de totstandkoming van de permanente richtlijnen. Gasunie wil op deze
wijze een inspanning leveren om te trachten tot evenwichtige en
doordachte permanente richtlijnen te komen voor de tarieven en
voorwaarden vanaf 2002.
Gasunie zal in 2001 een aantal stappen zetten die zullen resulteren in
zekerheden voor de markt dat Gasunie op een transparante en
non-discriminatoire wijze handelt. Zo zal Gasunie een intern contract
tot stand brengen tussen de handelspoot en de transporttak. Om de
transparantie te vergroten zal ook het huidige tariefstelsel van
Gasunie in een tweetal tarievensets uiteen worden gerafeld. Een
tariefstelsel voor de handelspoot en een tariefstelsel voor de
transporttak. In dit perspectief zal Gasunie ook actief de
mogelijkheden onderzoeken om over te gaan tot een juridische splitsing
tussen de handelspoot en de transporttak.
Groningen, 10 januari 2001