Eenvijfde van Nederlanders zegt wel eens iets te merken van tekort aan
Arbeidskrachten
Horeca wil met landelijke arbeidsmarktcampagne instroom nieuwe medewerkers
beter afstemmen op onstuimige groei van sector
Amsterdam, 8 januari 2001 - Werkgevers- en werknemersorganisaties in
de Nederlandse horeca starten een gezamenlijke landelijke
arbeidsmarktcampagne om het oplopend tekort aan medewerkers in de
sector tegen te gaan. De campagne werd maandag 8 januari 2001 tijdens
de openingsdag van de Horecava, de internationale vakbeurs voor Horeca
en Grootverbruik in de Amsterdam RAI, door de sociale partners in de
horeca gepresenteerd. Tegelijk daarmee stelden Jeu Claes, directeur
van Koninklijk Horeca Nederland, en Bart Bruggeman, voorzitter CNV
BedrijvenBond, ook een nieuwe interactieve online vacature-site
officieel in werking.
Aanleiding voor de campagne is achterblijvende instroom van nieuwe
medewerkers bij de bovengemiddelde groei die de sector gedurende de
afgelopen jaren meemaakt. De horeca vreest dat zonder tegenmaatregelen
het aantal vacatures verder zou kunnen groeien, wat mogelijk gevolgen
heeft voor de aandacht die aan de gast kan worden besteed. Vorig jaar
nam het aantal banen in de horeca met 7% toe tot circa 275.000. Hoewel
de horeca grotendeels zelf in deze groei heeft kunnen voorzien,
stonden er halverwege 2000 nog 22.000 vacatures open, een toename met
5.000 vergeleken met het jaar daarvoor.
De campagne wordt namens de horecawerkgevers- en
werknemersorganisaties uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het
Fonds Bevordering Intreding in het Horecabedrijf (FBI). De horeca wil
door het aanspreken van een brede publieksgroep in de leeftijdsklasse
van 20 tot 35 jaar potentiële horecamedewerkers ertoe bewegen een
loopbaan in de horeca te overwegen.
Menselijke aspecten zijn pluspunt
Onderzoek van NIPO naar het werken in de horeca onder het algemeen
publiek, potentiële horecawerknemers en huidige horecamedewerkers,
uitgevoerd in opdracht van de sector, wijst uit dat 10% van de
potentiële werknemers de horeca spontaan noemt als een mogelijk
interessante werkgever. Indien de horeca als mogelijke werkgever wordt
voorgelegd, geeft zelfs éénderde aan in de horeca te willen werken.
Eenderde van de Nederlanders zou desgevraagd de eigen kinderen aanraden in de horeca te gaan werken. Onder hoger opgeleiden is de bereidheid hierover een positief advies te geven groter (42% wel). Het blijkt dat de menselijke aspecten van het werken in de horeca door veel ondervraagden als een pluspunt van een dergelijke baan worden gezien. Zo noemen huidige horecawerknemers veelal het gezellige en leuke werk, werken met mensen, werksfeer met collega's en klantvriendelijkheid en beleefdheid. Dit geldt ook voor potentiële medewerkers met interesse in een horecabaan. Tegelijk wordt het werken in de horeca echter ook als zwaar en mogelijk stressvol gezien.
Een meerderheid van de Nederlandse bevolking zegt wel eens hinder te
ondervinden in de horeca die het gevolg zou kunnen zijn van het tekort
aan arbeidskrachten. Niettemin is drievijfde van mening dat de
kwaliteit van de bediening de afgelopen twee jaar niet is veranderd.
Ongeveer eenvijfde van de Nederlanders geeft aan wel te vinden dat het
imago van de horeca onder het tekort aan arbeidskrachten heeft te
lijden.
"'t Werkt een stuk leuker in de horeca"
De nieuwe arbeidsmarktcampagne van de horeca stelt de menselijke
aspecten van het werk centraal in enkele humorvolle situaties. Daarin
worden mensen in uiteenlopende niet-horecaberoepen getoond, die echter
door hun houding en gedrag suggereren dat zij in de horeca werken. De
impliciete conclusie is dat zij dan wellicht in de horeca beter op hun
plek zouden zijn. De campagne is opgezet als een geïntegreerde
campagne, met massamediale uitingen op TV, radio en gedrukte media;
public relations; Internet; en een interne communicatiecampagne. Deze
laatste heeft tot doel werkgevers op het belang van goed
ondernemerschap op het terrein van arbeidsomstandigheden te wijzen.
Tegelijk met de officiële presentatie van de landelijke
arbeidsmarktcampagne is ook een speciale website - www.horeca.nl - van
start gegaan. Om de toegankelijkheid van de horecasector voor
werkzoekenden zo makkelijk mogelijk te maken, is op de nieuwe website
ook een online vacaturesite opgenomen. Werkgevers kunnen daar hun
vacatures opgeven. Werknemers krijgen, na het verstrekken van hun
profiel, een overzicht van passende vacatures. Daarbij wordt rekening
gehouden met soort werk, vereiste achtergrond en regio. Het gebruik
van een innovatieve matching-technologie helpt bij het vrijwel
naadloos aan elkaar koppelen van vraag en aanbod. De online
vacaturebank is 24 uur per dag opvraagbaar.
Veelzijdigheid aan functies en arbeidstijden
De uitvoering van de arbeidsmarktcampagne vindt plaats onder
verantwoordelijkheid van het Fonds Bevordering Intreding in het
Horecabedrijf (FBI). Het FBI is een door de bedrijfstak gefinancierde
stichting, met als taak de instroom van medewerkers in de horeca te
bevorderen en de uitstroom te beperken. Volgens FBI-voorzitter Jacques
Fit spreekt de gezamenlijke arbeidsmarktcampagne een zo breed
mogelijke publieksgroep aan, omdat de horeca een grote veelzijdigheid
aan functies en soorten werk heeft te bieden. `Onze sector kan meer
dan welke andere sector dan ook potentiële medewerkers een loopbaan
bieden die in belangrijke mate kan worden afgestemd op de persoonlijke
wensen en voorkeuren ten aanzien van arbeidstijden en vormen. Zo zijn
in de horeca parttime en deeltijdfuncties beschikbaar en zijn er veel
mogelijkheden voor mensen die na enige jaren van afwezigheid weer in
het arbeidsproces willen worden opgenomen.'
Betrokken organisaties
De volgende horecaorganisaties werken samen voor de uitvoering van de
arbeidsmarktcampagne: Koninklijk Horeca Nederland, FNV Horecabond, CNV
BedrijvenBond (CNV Horeca), SVH, Stichting Beheer Horecasecretariaten
en FBI.
De massamediale campagne is gemaakt door D'Arcy (Amsterdam), de public
relations-campagne wordt uitgevoerd door Hollander en Van der Mey/MS&L
(Den Haag), de website is ontworpen en gebouwd door Mixed Flavours
(Amsterdam). Coördinatie van de uitvoering is in handen van SCAN
Management Consultants (Amsterdam).