Ondernemen in de diensten 2001
8 januari 2000
Nummer: 1
Inlichtingen: Lex van Eck van der Sluijs
De groei van commerciële diensten zet zich in 2001 onverminderd sterk door. De commerciële-dienstensector (CDS) profiteert in 2001 van de gunstige ontwikkelingen in het gehele bedrijfsleven. In ruim 250.000 ondernemingen in de commerciële-dienstensector zijn ruim 1,9 miljoen personen actief en wordt een omzet behaald van 388 miljard. De verwachte afzetgroei van de CDS voor 2001 ligt op 5,25%. Zakelijke en persoonlijke diensten en telecommunicatiediensten ontwikkelen zich het sterkst. In de dienstverlening zijn veeleisende klanten, spanning op de arbeidsmarkt en internet de belangrijkste trends. Dit blijkt onder meer uit de vandaag verschenen publicatie `Ondernemen in de Diensten 2001' van onderzoeksbureau EIM. Deze publicatie geeft onder meer trends en prognoses voor de dienstensector weer.
Spanning op de arbeidsmarkt
Uit het MKB-Beleidspanel van EIM blijkt dat in de
commerciële-dienstensector ongeveer de helft van de dienstverlenende
bedrijven aangeeft dat nieuwe werknemers nu hogere eisen stellen dan
vorig jaar. Een op de vier betaalt extra om te voorkomen dat
werknemers vertrekken. Kennelijk hebben deze maatregelen succes:
slechts een op de zeven geeft aan dat het verloop in het afgelopen
jaar is toegenomen. Vier op de tien bedrijven in de commerciële
dienstverlening zeggen dat zij in hun groei worden belemmerd doordat
zij geen personeel kunnen vinden.
Groei van internetgebruik
Internet is als 'drager' van electronic commerce een expanderende
mogelijkheid voor de dienstverleners in hun contact met klanten. De
mate van internetgebruik in de dienstensector is hoog: 81% van de
bedrijven beschikt over een internetaansluiting en 35% heeft een eigen
website. Het internetgebruik in de diensten is mede door de sterke
groei van het aantal vaak innovatieve starters hoog. Internet wordt in
de dienstensector vooral gebruikt voor het verstrekken van informatie
over producten/diensten, het zoeken en ontvangen van informatie,
e-mailen en privégebruik. Verder verricht 30% on line-betalingen en
doet 42% aankopen. De groep dienstverleners die via internet
producten/diensten verkoopt, is beperkt: slechts 20% doet dit.
Veeleisende klanten
De sterk gedifferentieerde consumentenbehoefte vraagt om een steeds
breder en/of creatiever producten- en dienstenaanbod. In de
dienstensector wordt door driekwart ervaren dat de klant steeds hogere
eisen stelt. De sector weet hier in de regel op in te spelen: slechts
2% zegt vaak niet te kunnen voldoen aan de eisen van de klant.
Bestellen
De publicatie Ondernemen in de Diensten 2001, bestelnummer A0009,
prijs 75,- (exclusief verzendkosten), kan telefonisch (079 341 36 34)
of via de fax (079 341 50 24) bij EIM besteld worden. Voor
Vastrechtabonnees geldt voor deze publicatie een korting van 40%. Bij
de publicatie treft u een acceptgiro aan.
EIM
Italiëlaan 33
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
Tel. 079 341 36 34
Fax 079 341 50 24
E-mail info@eim.nl