Morgen (maandag 8 januari 2001) zal "BB" een aantal vragen stellen in de commissie Verkeer, Beheer & Onderwijs inzake de kwestie van de vaststelling van het traject van de Lightrail.

Bij het agendaonderwerp "Mededelingen" ligt in de map een afschrift van een brief gericht aan Goudappel Coffeng BV te Deventer van 27/12/00 inzake enige voorstellen van het college van B&W om de groslijst van alternatieve maatregelen voor de corridor A12 aan te passen. De voorstellen zijn van het college van B&W o.a. onder het kopje "aanvullend openbaar vervoer" de aantakking Bodegraven op de te realiseren lightrailverbinding Rijn-Gouwelijn. Graag (in ieder geval) de volgende 6 vragen stellen.


1. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de Lightrail?
2. Wat de rol is van dit bedrijf bij deze discussie en welke invloed zij heeft bij het proces vaststelling traject Lightrail?
3. Treedt zij op namens de Gemeente en met welke bevoegdheden?
4. Welke activiteiten heeft het college van B&W zelf ontplooid in de richting van de projectgroep "Lightrail" en/of Provinciale Staten tengevolge van de
ingediende motie Lightrail?

Vervolgens opmerken:
In de cie-vergadering van 10 april 2000 heeft "BB" het standpunt gevraagd van het college van B&W inzake de consequenties van de invoering van
het spitstarief ("rekeningrijden") voor de inwoners van Bodegraven. Reactie van de wethouder Borsboom was indertijd dat op ambtelijke en bestuurlijk niveau de Gemeente de vinger aan de pols hield. Hij beeindigde zijn termijn met de woorden van Colijn (of van soortgelijke strekking): "U
kunt gaan slapen. Wij waken over u".
In de Raadsvergadering daaropvolgend heeft "BB" wederom in deze kwestie gepleit voor een actieve houding van het college van B&W. Aangezien medio oktober 2000 nog niets door het college van B&W inzake de stand van zaken met betrekking tot de Lightrail en/of andere (infrastructurele)
maatregelen ter compensatie van de invoering van het spitstarief naar buiten heeft gebracht heeft "BB" samen met het CDA bij de Algemene Beschouwingen 2001 in november 2000 een motie ingediend. De bedoeling was (en is) het college van B&W te bewegen op zeer korte termijn nog bij de projectgroep haar invloed aan te wenden teneinde Bodegraven in het traject van de Rijn-Gouwelijn op te laten nemen. Nadrukkelijk is het college van B&W gewezen op het spoedeisend karakter bij
de uitvoering van de motie. Ten tijde van de indiening van de motie was immers de fase van de vaststelling van het definitieve traject van de Lightrail al
ingegaan. Het college van B&W heeft de motie overgenomen. Ter afsluiting van de bespreking van dit onderwerp bij de Algemene Beschouwingen 2001 maakt wederom de verantwoordelijke wethouder een verwijzing naar de befaamde woorden van Colijn.

Wat doet ons verwonderen en verbazen? In december 2000 (anderhalve maand na de Algemene Beschouwingen 2001!) verklaart de gedeputeerde Norden die
verantwoordelijk is voor o.a. dit project dat hij van de zijde van Bodegraven nog niets vernomen had! Klaarblijkelijk heeft het college van B&W wél
de motie overgenomen maar verder niets gedaan om de belangen van de inwoners van Bodegraven te behartigen. Geen alternatieve vervoersmogelijkheden aangedragen zoals de Lightrail (behalve dan pleiten voor een dubbelspoor-verbinding Bodegraven-Alphen aan den Rijn) noch
enige andere vorm van compensatie gevraagd van het Rijk bijv. de versnelde aanleg aansluiting N11 op de A12.

Tot op heden is volgens "BB" alleen vorenvermelde brief aan Goudappel Coffeng BV te Deventer ter inzage gelegd aan de cie Verkeer, Beheer en Onderwijs waaruit moet blijken dat het college van B&W zich heeft ingezet voor aanpassing van het traject van de aan te leggen Lightrail. Geen
andere stukken zijn beschikbaar gesteld aan de cie waaruit anderszins zou kunnen blijken dat het college van B&W op een daadkrachtige en actieve
wijze in de richting van de projectgroep
Lightrail de belangen van Bodegraven heeft behartigd. Het begint er op te lijken volgens "BB" dat het college van B&W heeft zitten te slapen (en niet
de Raad) en dat het college van B&W de belangen van Bodegraven heeft zitten te verkwanselen.


5. Hoe moet "BB" de opmerking van de gedeputeerde plaatsen? Klopt dat? Heeft het college van B&W na de Algemene Beschouwingen het standpunt van
de meerderheid van de Raad niet kenbaar gemaakt aan de projectgroep? Heeft zij niet voldoende in overtuigende en op enthousiaste wijze een vurig pleidooi gehouden? Heeft de wethouder en op welke wijze heeft de wethouder getracht lid te worden van de Stuurgroep die zich bezig houdt met de
vaststelling van het traject Lightrail?


6. Teneinde inzicht te krijgen over de inspanningen van het college van B&W vragen wij daarom tenslotte om (eventueel vertrouwelijk) inzage in het complete dossier. Wellicht geeft de bestudering van het dossier aanleiding om een politiek oordeel te vellen over de inspanningen van het college van B&W inzake deze kwestie.

de fractie van "Beter Bodegraven"
namens deze
Jaap Arens
jaap.arens@planet.nl