Volksunie

Falend Rosetta-plan illustreert nood aan eigen Vlaams en Waals arbeidsmarktbeleid - Belgische economische unie is fictie (08/01/01)

De bevindingen van de recente VEV-enquête inzake het Rosetta-banenplan onderschrijven nogmaals het VU-pleidooi voor een eigen Vlaams en Waals arbeidsmarktbeleid. Zoals de VU steeds betoogde, wees een enquête van het VEV bij Vlaamse ondernemingen op de volstrekte nutteloosheid en zelfs nadeligheid van het Rosetta-banenplan voor Vlaanderen. 2 op 3 Vlaamse bedrijven erkennen dat het Rosetta-plan een nadeliger, want tijdelijk, statuut oplevert voor de Vlaamse jongeren die de bedrijven aanwierven. Terwijl de Vlaamse jongeren normaliter een volwaardig contract zou worden aangeboden, krijgen zij nu slechts een tijdelijk contract vermits de Vlaamse ondernemingen dienen te voldoen aan de restrictieve bepalingen van het Rosetta-plan. Nog tijdens de parlementaire bespreking van de begroting (20/12/00) wees VU-kamerlid Annemie Van de Casteele op dit gevaar. De VU roept de federale regering dan ook op tot een onmiddellijke aanpassing van het Rosetta-plan door, minstens wat Vlaanderen betreft, de draconische boetes af te schaffen. Annemie Van de Casteele zal dan ook in die zin minister van Tewerkstelling Onkelinx in de Kamer interpelleren. Hoe lang nog blijven de Vlaamse meerderheidspartijen tolereren dat minister Onkelinx haar federaal beleid afstemt op specifiek Waalse tewerkstellingsproblemen?

In september van verleden jaar nog, bleek uit het antwoord van minister Onkelinx op een vraag van VU-voorzitter en kamerlid Geert Bourgeois dat de pendelarbeid tussen Vlaanderen en Wallonië in het laatste decennium niet substantieel geëvolueerd is.

De Vlaamse en Waalse arbeidsmarkt blijven dus opmerkelijk gesegmenteerd. Het slagboomeffect, gevormd door de taalgrens, blijft bestaan. Dit doet eens te meer vermoeden dat de Belgische economische en monetaire unie enkel in wetteksten bestaat.
Tot vervelens toe blijft de VU zeggen dat Vlaanderen en, vooral, Wallonië nood hebben aan een gedifferentieerd beleid inzake de arbeids- en loonvoorwaarden én inzake fiscaliteit. Eenvoudig gesteld: verschillende problemen vergen verschillende oplossingen. Niet alleen bestaan er tussen Vlaanderen en Wallonië grote verschillen inzake werkgelegenheid en productiekosten, daarenboven vergroot het huidige Belgisch arbeidsmarktbeleid de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië. Volgens de Waalse wetenschappers Montfort, Thomas en Wunsch vormt de huidige institutionele structuur van België de motor van de divergentie tussen Vlaanderen en Wallonië i.p.v. de convergentie. Immers, wanneer de lonen en arbeidsvoorwaarden zoals vandaag op federaal niveau worden vastgelegd, dan kampt Wallonië met een serieuze concurrentiehandicap t.a.v. Vlaanderen. Net omdat de productiekosten er veel hoger zijn dan in Vlaanderen. Zo kan er nooit een evenwicht worden bereikt inzake economisch welvaartsniveau tussen Vlaanderen en Wallonië, het verschil wordt integendeel steeds groter. Elke producent verkiest vanzelfsprekend te investeren in díe regio waar de productiekosten het laagst zijn.

Hoe langer men het unitair arbeidsmarktbeleid in stand houdt, hoe slechter voor Vlaanderen én voor Wallonië.

Auteur:
VU-nationaal
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.vu.be