Digital Markets Act: concurrentieregels grootste digitale platforms van start

Bedrijven en consumenten die de grootste digitale platforms gebruiken, gaan volop profiteren van de Digital Markets Act (DMA) die op 2 mei 2023 ingaat. De DMA beschermt Europese consumenten en ondernemers, zorgt voor meer concurrentie en gemak op digitale markten en regelt beter toezicht bijvoorbeeld op fusies en overnames. 

Door de DMA kunnen gebruikers van deze platforms straks individuele berichten sturen van de ene naar de andere berichtendienst. Ook mogen appontwikkelaars niet meer worden gedwongen om het betaalsysteem te gebruiken van appstores en mogen platforms eigen producten of diensten niet bevoordelen, bijvoorbeeld door ze bovenaan de zoekresultaten te zetten. Ook regelt de DMA de mogelijkheid om eigen data van een platform naar een ander platform mee te nemen en de mogelijkheid vooraf geïnstalleerde apps te kunnen verwijderen. Verder komt er een ruimere meldingsplicht om fusies en overnames in de digitale economie te kunnen beoordelen.

Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat): “Deze Europese regels geven ondernemers van klein tot groot meer groeikansen, bevorderen eerlijke concurrentie en beschermen consumenten beter. We zijn door de DMA straks ook minder afhankelijk van de allergrootste platforms. Daardoor kunnen ondernemers beter zaken doen via het internet en kunnen consumenten gemakkelijker producten kopen en verkopen.”

Aanwijzen van poortwachters

De DMA introduceert deze extra concurrentieregels voor de wereldwijd 10 tot 15 grootste online platforms met een zogenoemde poortwachterspositie waar gebruikers nauwelijks omheen kunnen. Nu de wet is ingegaan neemt de Europese Commissie vanaf september 2023 besluiten over welke platforms een poortwachter zijn. Poortwachters hebben daarna 6 maanden om te voldoen aan de regels uit de DMA. Deze groep online platforms moet zich dan ook aan diverse verboden en verplichtingen houden op straffe van hoge boetes.


Een platform valt als poortwachter onder de DMA als het dezelfde kernplatformdienst in ten minste drie EU-lidstaten levert en in de laatste 3 jaar een jaaromzet van €7,5 miljard in de EU heeft gerealiseerd of als het een marktwaarde heeft van minstens €75 miljard in het afgelopen jaar. Ook moet zo’n platform gedurende 3 jaar ten minste 45 miljoen actieve eindgebruikers hebben en ten minste 10.000 zakelijke gebruikers die in de EU gevestigd zijn.