Toespraak minister Van Nieuwenhuizen bij persconferentie besluit Lelystad

Toespraak van minister Van Nieuwenhuizen (IenW) op 21 februari 2018 bij de persconferentie over Lelystad Airport.

Van harte welkom.

Dames en heren, toen ik minister werd, was duidelijk dat er een stevige klus op mij lag te wachten. In de zomer vóór mijn aantreden waren inwoners van vooral Overijssel, Gelderland en Friesland onaangenaam verrast over nieuwe vliegroutes van en naar Lelystad Airport. De voorgenomen aansluitroutes zouden bij hen voor hinder gaan zorgen. Veel mensen waren door de informatie overvallen en niet bij de besluitvorming betrokken.

Daar kwam bij dat er fouten bleken te zitten in de gegevens voor de milieueffectrapportage.

Hierdoor is er wantrouwen en onrust ontstaan. Ik begrijp dat ook. Dat is niet goed en daarom wilde ik vanaf het begin het vertrouwen stap voor stap terugwinnen.  

Daarom zijn we in reactie op de gebrekkige communicatie alsnog met mensen in gesprek gegaan over hun zorgen en vragen.

  • In september en oktober hebben in de regio informatiebijeenkomsten voor bewoners plaatsgevonden.
  • Mijn voorgangster heeft een internetconsultatie uitgeschreven, waarbij het brede publiek en luchtruimgebruikers hun mening konden geven.
  • Ik heb vele gesprekken gevoerd met lokale en regionale bestuurders, met bewoners en ondernemers.
  • Ik heb een bewonersdelegatie om advies gevraagd, zowel over het luchtvaartbeleid en de aansluitroutes als hun oordeel over de actualisatie van de milieueffectrapportage.

Ik heb de bewoners al eerder persoonlijk bedankt voor hun inzet. Veel mensen hebben er veel uren in gestoken terwijl het niet hun dagelijks werk is. Ik noem met name de heer Ter Kuile van de bewonersdelegatie, maar ook veel bestuurders hebben meegedacht.

We hebben er veel aan gehad. Er zijn heel veel reacties binnengekomen en die hebben tot nieuwe inzichten geleid. Inzichten die we anders niet hadden gehad.

Tegelijk zitten er reacties tussen van mensen die Lelystad Airport liever zien verdwijnen. En reacties van mensen van wie de uitbreiding morgen geregeld moet zijn.

Het is aan mij al die belangen af te wegen. Mensen willen veilig en rustig kunnen wonen. Maar Nederlanders willen óók steeds meer vliegen.
Voor mij is zorgvuldigheid van meet af aan het kernpunt. Ik wil werken aan het herstel van vertrouwen.

Ik ben dan ook blij u te kunnen melden dat de vliegroutes die ik vandaag presenteer, beter zijn dan die van afgelopen juni. Beter in de zin dat minder mensen geluidsoverlast zullen ervaren. Het volledige overzicht vindt u in de Kamerbrief.

Ik realiseer me terdege dat we niet aan ieders wensen tegemoet komen. Kunnen komen, zeg ik erbij. Dit is voor nu het optimale resultaat.   

Ik neem daarnaast extra maatregelen zodat klip en klaar is hoeveel er in de toekomst vanaf Lelystad Airport wordt gevlogen. Voor de korte termijn, tot de herindeling van het luchtruim in 2023, leggen we vast dat er niet meer dan 10.000 starts- en landingen per jaar zijn. Voor de lange termijn leggen we bovendien vast dat er niet meer dan 45.000 vliegbewegingen per jaar zullen zijn. En die komen er alleen als de nieuwe vliegroutes hoger liggen. Dat is een harde voorwaarde bij de herindeling van het luchtruim.


Beste mensen,

Ik wil u op het hart drukken dat we leren van deze ervaringen. We hebben nu een beter resultaat met minder hinder voor mensen.  Dat betekent dat we het bij de herindeling van het luchtruim en bij het opstellen van de Luchtvaartnota 2020-2040 anders gaan doen.

Onze procedures voor meedenken en meedoen van inwoners en andere belanghebbenden gaan tegen het licht. We gaan het samen doen.

En dan de opening.

Het is helder waar we het voor doen. Onze mainport Schiphol, belangrijk voor onze positie in de wereld en onze welvaart, groeit uit zijn voegen.
Ik denk dat iedereen het herkent: we nemen met z’n allen steeds vaker het vliegtuig. Zowel privé als voor werk.

Lelystad Airport gaat vluchten overnemen, zodat Schiphol zich kan richten op de zakelijke en intercontinentale vluchten waar ons land zoveel profijt van heeft.

Voor Schiphol is Lelystad er liever gisteren dan vandaag en liever vandaag dan morgen.

Maar ik heb al eerder gezegd: ik laat me niet opjagen en ik laat me ook niet afremmen. Ik zit op deze plek om álle belangen af te wegen:

  • die van Schiphol en de banen die internationale bedrijven met zich meebrengen,
  • die van alle Nederlanders die op vakantie willen,
  • die van Lelystad en de economie van Flevoland,
  • en die van bewoners en natuurgebieden onder de aanvliegroutes.

Het is duidelijk dat we voor de opening van Lelystad Airport nog een aantal belangrijke stappen moeten nemen. Ik zal ze niet allemaal noemen, ze staan allemaal in de Kamerbrief. Maar u moet denken aan:

  • het advies van de onafhankelijke Commissie voor de m.e.r. dat we zullen volgen,
  • de Europese goedkeuring van het selectiviteitsbeleid dat de uitplaatsing van vluchten naar Lelystad regelt,
  • de procedure voor het gewijzigde Luchthavenbesluit bij de Eerste en Tweede Kamer,
  • en het advies van de Raad van State daarover.

Met maximale druk op het proces is opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 wellicht mogelijk. Maar ik vind dat niet verantwoord. Ik ga dat niet doen. Ik wil het zorgvuldig doen en ik vind het realistisch om uit te gaan van 2020. Zorgvuldigheid bepaalt het tempo en niet andersom.

Dank u wel.

Dames en heren,

De heer Jurgen van Avermaete van Luchtverkeersleiding Nederland zal u nu meenemen in de keuzes die we maken voor de tijdelijke aansluitroutes voor Lelystad Airport.

Daarnaast wil ik u erop wijzen dat hier in de zaal ook aanwezig zijn de heer Kjeld Vinkx van bureau To70 en onze Directeur-Generaal Luchtvaart en Maritiem Jan-Hendrik Dronkers. Zij kunnen u aan het einde van deze bijeenkomst een technische toelichting geven op de MER-actualisatie.