Richtlijnen voor marktonderzoek

Een belangrijk aspect van het wetsvoorstel Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen is dat initiatiefnemers van nieuwe scholen in het funderend onderwijs straks kunnen aantonen dat er voldoende belangstelling voor hun initiatief bestaat door middel van een marktonderzoek of door het verzamelen van ouderverklaringen. Op basis van de uitkomsten van deze belangstellingsmeting zal een belangstellingspercentage worden berekend. Voor beide methoden geldt dat het belangrijk is dat de belangstellingspercentages die volgen uit de belangstellingsmeting een goede indicatie geven van de uiteindelijke gerealiseerde leerlingenaantallen.

ABF Research heeft in opdracht van het Ministerie van OCW onderzoek gedaan naar de randvoorwaarden van een marktonderzoek. Er is hierbij onder andere gekeken naar privacy, proces van dataverwerving en grootte van de steekproef. Tevens is een conceptvragenlijst voor het marktonderzoek opgesteld. Het zorgvuldig opstellen van randvoorwaarden voor het marktonderzoek moet waarborgen dat de belangstellingspercentages die volgen uit het marktonderzoek een realistisch beeld geven van de daadwerkelijke belangstelling van ouders voor een schoolinitiatief.