Spreekpunten staatssecretaris Dijksma voor afsluiting project OV SAAL (korte termijn), maandag 3 oktober, ArenA Amsterdam

“Het resultaat van dit complexe project mag er zijn. Het netwerk in deze regio heeft een forse update gekregen. Er is een enorme inhaalslag gemaakt. Én met de spoorverdubbeling en betere verbindingen zijn we beter voorbereid op de toekomst, waarin ons spoor nog intensiever wordt gebruikt.” Dat zegt de staatssecretaris op 3 oktober in Amsterdam bij de afsluiting van een deel van OV SAAL, een grootscheeps project waarbij de spoorverbindingen tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad worden verbeterd. 

Dames en heren,

Laat ik beginnen met mijn allerbelangrijkste boodschap. En dat is grote waardering voor iedereen die aan dit complexe project heeft meegewerkt.
In sneltreinvaart heeft u ervoor gezorgd dat topbestemmingen als Amsterdam Zuid, Schiphol en Almere weer een stuk beter worden ontsloten. Dat gaat verder dan het regionale belang.

Want we hebben het over een van de drukste gebieden van Nederland. Het kloppend hart van onze economie. Een regio met grote aantrekkingskracht. Juist hier groeien we fors door. Dat zien we ook terug op het spoor.

Want Station Schiphol groeit in zo’n vijftien jaar naar 120.000 reizigers per dag. Een groei van 50%. En ook voor Amsterdam Zuid verwachten we een groei van 20 tot 30% in die periode.

We willen niet alleen de groei opvangen. We willen ook bloei mogelijk maken. Dat wil zeggen: de regio aantrekkelijker maken, voor bedrijven en hun werknemers.

Daar hoort een goed lopend spoor met een voorspelbare en betrouwbare dienstregeling zeker bij. We willen de mensen verleiden om te kiezen voor de meest duurzame vorm van transport.

Daarom is dit project goed nieuws voor de reiziger die dit vanaf december concreet gaat merken.

  • Ik denk dan aan de twee extra IC’s tussen Schiphol en Almere. Een verdubbeling. Ieder kwartier een IC.
  • Of aan de zes minuten rijtijdverkorting tussen Amsterdam Centraal en Naarden/Bussum.
  • Of de betere verknoping van IC’s in Leiden, waardoor reizigers makkelijker kunnen overstappen zonder wachttijd.

Dat zijn stappen vooruit. En dit alles is binnen de planning en binnen het budget gerealiseerd! In 2008 is besloten tot planstudie. En acht jaar later staan we hier in de ArenA een lint door te knippen! Dat is opmerkelijk voortvarend.

Dat zegt iets over het technische vakmanschap. Want we hebben het niet alleen over de een spoorverdubbeling op de zuidtak van Amsterdam. Er is ook een enorme waslijst van nieuwe kunstwerken gerealiseerd waar de betonbouwers en ingenieurs hun vingers bij konden aflikken.

Ga maar na:

  • Nieuwe bruggen over de Schinkel en de Amstel, over de A10, A4 en A2, de Amstelveenseweg, Beethovenstraat etcetera.
  • Nieuwe aansluitingen bij Schiphol en Duivendrecht waardoor de treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. U noemt dit “dubbele vorken”, wat ik een prachtterm vind.
  • Vele kilometers geluidsvoorzieningen in Haarlemmermeer, Amsterdam, Diemen, Weesp, Muiderberg en Almere.
  • We doen regelmatig een beroep op het geduld van de reiziger tijdens het bouwen. Ik denk dan aan het afsluiten van een snelweg of het stilleggen van het spoor.
  • Maar de overlast is tot een minimum beperkt gebleven. En dat zegt veel over de enorme kwaliteiten van de mensen die de klus klaren.

Het resultaat mag er zijn. Het netwerk in deze regio heeft een stevige update gekregen. Er is een enorme inhaalslag gemaakt. Én we zijn beter voorbereid op de toekomst, waarin ons spoor nog intensiever wordt gebruikt.

We blijven bouwen aan een beter en soepeler spoor. Ik denk alleen al aan de verkenning die we net gestart zijn naar de vernieuwing en verruiming van station Schiphol, en aan de uitbreiding van de sporen bij stations Weesp.

Het wenkend perspectief is een spoorboekloze dienstregeling.  Daar werken we stap voor stap naartoe.
U heeft Nederland weer een stuk dynamischer gemaakt. En de manier waarop u dat heeft gedaan bewijst maar weer eens dat er vaker dingen goed gaan op het spoor dan fout.

Dank u wel.