Toespraak van minister Kamp bij de ingebruikname van de CTT-Twente terminal in Rotterdam

Toespraak van minister Kamp (EZ) bij de ingebruikname van de uitbreiding van de terminal van CTT-Twente in Rotterdam op 30 september 2016.

Dames en heren, in het bijzonder directie en medewerkers van CTT-Twente,

Nederland dankt zijn welvaart voor een belangrijk deel aan zijn ligging aan 1 van de grote delta’s van deze wereld, de Rijn-Maas-Schelde-delta. De mainport Rotterdam is daarbinnen verreweg het belangrijkste knooppunt van vervoerslijnen. Vanuit alle continenten en alle Europese zeehavens komen de schepen hier aan, met ijzererts of laptops, met kiwi’s of kleding.

Het is een verdienste van uw onderneming, CTT, dat u in Twente een vooruitgeschoven post van de mainport Rotterdam creëert. Vanuit Hengelo en Almelo bedient u uw klanten in Noord- en Oost-Nederland, Duitsland, Zweden, Polen en andere delen van Oost-Europa. Akzo, Shell, Grolsch, Twence, Timberland, Hartman en Apollo-Vredestein: tot uw klanten behoren niet de geringste. De helft ervan is Duits, waaronder de grote expediteur Nellen&Quack. Met andere woorden: CTT-Twente speelt een niet te onderschatten rol in transport en logistiek in Europa.

In de bijna 20 jaar dat CTT bestaat, hebt u een aantal strategische keuzen gemaakt die goed hebben uitgepakt. De aanleg van het Twentekanaal (omstreeks 1930) is ooit een mislukking genoemd, maar u zag de waarde ervan voor de verbinding van die regio met de Noordzee. U koos primair voor de binnenvaart, waar mogelijk in combinatie met het spoor. Daarmee kunt u uw klanten een betrouwbare dienst aanbieden. Wegtransport is natuurlijk geen taboe, maar u ziet de beperkingen daarvan en wilt juist flexibiliteit en zekerheid verschaffen. U breidde het netwerk in twee decennia gestaag uit. Daarbij speelde u goed in op de mogelijkheden die de uitbreiding van de EU naar Oost-Europa bood.

2 jaar geleden nam u de terminals in Bad Bentheim en Rotterdam in gebruik. Mede daardoor is in enkele jaren het aantal standaardcontainers dat u overslaat bijna verdubbeld van 250.000 naar 475.000, een ongekende groei. Logisch dus dat u nu alweer toe bent aan een uitbreiding van deze terminal. En u voegt meteen kwaliteit en extra diensten toe. U zorgde voor een vergunning waardoor u gevaarlijke stoffen langer dan 2 weken kunt opslaan. U schafte bovendien de modernste technische voorzieningen aan die ervoor zorgen dat de containers en hun inhoud hier veilig staan en weer onbeschadigd kunnen vertrekken. En u bent 24/7 in bedrijf. Kortom: een state-of-the-art-terminal, zoals dat hoort bij een wereldhaven.

Het is natuurlijk geen toeval dat vandaag ook de Rotterdamse vestiging van Twentse Ambassade opent, een jaar na de opening van de ‘ambassade’ in Amsterdam. Een prima idee van de ambassade om de gasten uit Twente ook over deze indrukwekkende terminal rond te leiden. Goed om u hier allemaal te zien!

Dames en heren,

Vanuit de Randstad hoor je wel eens dat Twente het achterland van de mainports is, maar je kunt het ook omdraaien: Twente is – mede door CTT – een hub die Duitsland en Oost-Europa verbindt met de wereldhaven. Dagelijks vaart een van uw charterschepen van Rotterdam naar Hengelo en vertrekken hier treinen via Twente naar Bad Bentheim en Polen. U draagt hiermee bij aan het succes van de Tweede Maasvlakte.

Ik feliciteer alle medewerkers en de directie van CTT, zowel hier als in Hengelo, met deze prachtige nieuwe terminal. Hij laat overtuigend zien dat uw onderneming een flexibele, betrouwbare, milieuvriendelijke en kwalitatief hoogstaande schakel met Midden- en Oost-Europa biedt. De ingebruikname is een felicitatie waard aan heel ondernemend Twente. Er is alle reden om optimistisch aan deze nieuwe fase te beginnen. Laat de eerste trein maar komen!