Korte reactie van de Nederlandse minister van Milieu, Sharon Dijksma, bij ondertekening Bestuursovereenkomst zero emissie OV, Amsterdam

Staatssecretaris Sharon Dijksma sprak op vrijdag 15 april 2016 bij de Bestuursovereenkomst voor zero emissie openbaar vervoer en marge van de gezamenlijke Milieu-  en Transportraad in Amsterdam. “De zero emissie strategie voor het openbaar busvervoer werkt! Niet alleen op papier, maar veel belangrijker: in de praktijk. Dat bewijzen alle partijen hier aanwezig op deze bijeenkomst vandaag”, aldus de bewindspersoon.

De zero emissie strategie voor het openbaar busvervoer werkt! Niet alleen op papier, maar veel belangrijker: in de praktijk. Dat bewijzen alle partijen hier aanwezig op deze bijeenkomst vandaag.

Mijn boodschap is dat deze strategie werkt. En ik hoop dat ze als inspiratie dient voor andere Europese lidstaten.

Er zijn ook vele andere toepassingen bij andere vormen van openbaar vervoer:

  • de stadsdistributie met elektrische en waterstof trucks;
  • het lokaal spoorvervoer waar nu nog oude dieseltreinen rijden en nu batterijtreinen en treinen op waterstof op de markt verschijnen;
  • in de scheepvaart met elektrische veerponten en schepen op waterstof;
  • en zelfs de luchtvaart met biokerosine en de toevoeging van waterstof in vliegtuigen om energie te besparen bij het dalen en landen. Low cost carrier Easyet bewijst dat in de praktijk

Ik neem u even heel kort terug in de tijd. In 2011 nam mijn ministerie gesteund door koplopers als de provincie Noord-Brabant en Limburg het initiatief tot een zogeheten Green Deal Busvervoer. Openbaar Vervoerbedrijven, busfabrikanten en overheden reageerden enthousiast en ondertekeneden de 'deal'. Doel: de hele busvloot in Nederland in 2025 op nul emissie krijgen.

Het is fantastisch om te zien dat we vandaag voor het oog van Europa een bestuursovereenkomst sluiten met alle provincies van Nederland en de beide Metropoolregio’s Amsterdam en Den Haag – Rotterdam. We gaan deze strategie nu uitrollen over heel Nederland.

Niet alleen doen de opdrachtgevende overheden mee, maar ook alle openbaar vervoerbedrijven die in ons land opereren en de fabrikanten van de bussen en hun toeleveranciers. Ook zij richten hun strategie op zero emissie.

Natuurlijk zijn er partijen die voorlopen en anderen die nog even de kat uit de boom willen kijken. Ik benadruk hier dan ook graag dat deze strategie alleen kan slagen als alle stakeholders mee doen en deze strategie willen ondersteunen.

Alleen op die wijze kan de totale omslag worden bereikt. En wordt de prijs van zero emissiebusvervoer zodanig dat duurzaam niet langer duurder is of zelfs goedkoper wordt dan rijden op fossiel.

Zero emissie OV kan echt tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten als we schouder aan schouder optrekken. We hebben daarvoor niet alleen Nederland maar ook in gehele EU nodig.

Als we blijven we er niet in slagen om deze stategie uit te rollen in de EU, dan missen we een geweldige kans. Maar ik ben optimistisch gestemd.

Ik weet bijvoorbeeld dat de leden van de Commissie als ook de Internationale Openbaar Vervoer Alliantie  - de UITP  - deze strategie met meer dan gewone belangstelling volgen. Zij hebben al aangegeven deze strategie toe te juichen en te bekijken hoe we deze Europees kunnen verbreden.

Ik weet ook dat Europese busfabrikanten deze strategie omarmen;  van Nederlandse en Belgische tot Zweedse, Zwitserse, Poolse, Engelse en Duitse, Italiaanse en Franse fabrikanten.

Ik hoop natuurlijk dat onze Nederlands fabrikanten in deze markt hun steentje kunnen bijdragen. Dat is ook waarom 2 Nederlandse busfabrikanten hun elektrische bussen hier vandaag presenteren.

En het is natuurlijk belangrijk dat landen in de EU gebruik maken van elkaars kennis en elkaars producten kopen. Ik kan u melden dat Noord-Nederland provincies Groningen en Zuid-Holland Belgische waterstofbussen heeft aangeschaft.

Kortom: die zero emissie OV busmarkt is een onomkeerbare ontwikkeling. We staan aan de vooravond van een Europese zero emissie markt.

Dank u.