#Glassroom zet deur open voor onderwijstoptalent

Een internationale onderwijstop over leraren is niet compleet zonder inspirerende voorbeelden van het beste dat dit beroep te bieden heeft. Wat maakt de Leraar van het Jaar tot de beste leraar van Nederland? Hoe krijgt een docent onderzoeksmethodologie zijn studenten razend enthousiast, puur door gebruik te maken van bijzondere animaties? Vragen die tot voor kort alleen door leerlingen en studenten van deze topdocenten beantwoord konden worden. Vanaf woensdag 13 maart opent de #Glassroom’ twee dagen lang op het Beursplein voor de Beurs van Berlage in Amsterdam haar deuren voor onderwijstoptalent. Daarmee krijgt iedereen de kans om binnen de glazen muren van dit unieke klaslokaal dit talent aan het werk te zien.

Binnen de muren van de Beurs van Berlage zijn twee dagen lang ministers van onderwijs, leraren, beleidsmakers en vakbondsleiders van de twintig beste onderwijslanden ter wereld met elkaar in gesprek over de toekomst van het onderwijs. Bijzonder aan deze editie van de International Summit on the Teaching Profession, dé internationale onderwijstop, is dat ruim 150 leraren uit binnen- en buitenland aanschuiven om mee te praten over succesvol beleid, kansen en uitdagingen binnen het onderwijs en de rol van leraren daarin.

Internationale vergelijking

Wereldwijd hebben landen verschillende onderwijssystemen, die ook verschillend presteren. Om van elkaar te leren worden tijdens en rond de Onderwijstop onderwijservaringen uit twintig landen bij elkaar gebracht. Wat werkt in het onderwijs en waarom? Wat maakt een onderwijssysteem goed? Waarom is de leraar zo belangrijk bij de kwaliteitsverbetering van het onderwijs? In welk systeem leren docenten het beste van zichzelf en elkaar? Wat kunnen Nederlandse leraren leren van hun Chinese of Finse collega’s en andersom? Welke succesvolle lespraktijken zijn er internationaal te vinden? Hoe kunnen scholen in binnen- en buitenland meer van elkaar leren?

Onderwijstoptalent in de schijnwerpers

Het hoofdthema van de Onderwijstop is ‘de leraar´. Nederland heeft daarom ruim vijftien van de meest inspirerende leerkrachten gevraagd om tijdens de Onderwijstop aan het grote publiek te laten zien te laten zien wat zij als geen ander kunnen: op een bijzondere manier lesgeven. In de vorm van bijzondere gastlessen van elk zo’n half uur krijgt het publiek de kans om op exclusieve wijze de allerbeste leraren aan het werk te zien en te horen. Onder hen zijn onder andere de beste basisschoolleraar, de beste MBO docent van Nederland en verschillende experts die bevlogen kunnen vertellen over hun vaak ingewikkelde vakgebied, zoals nanotechnologie of immunopathologie.
De toegang voor de gastcolleges is gratis. Het aantal plekken in de Glassroom is beperkt. Programma en aanmelden via http://bit.ly/Glassroom.

#ISTP2013

De Onderwijstop is vooral bedoeld voor discussies, binnen en buiten de Beurs van Berlage. Discussies over de toekomst van het onderwijs zijn te volgen en te voeren via #ISTP2013, #onderwijstop of #Glassroom. Gebruikt u ook deze hash tags bij uw bijdragen aan het internationale debat over de leraar van de toekomst!