Wijziging financieringssystematiek Bbz - informatie voor gemeenten

Uit onderzoek is gebleken dat de Bbz-startersregeling goed werkt, maar dat selectiviteit en kredietbeheer kunnen worden verbeterd (Ecorys, 2011). De regering wil gemeenten graag stimuleren met deze verbeterpunten aan de slag te gaan.

Wijziging financieringssystematiek

Om dit te bewerkstelligen, wijzigt per 1 januari 2013 de financieringssystematiek van het Bbz.  Het gaat om een beperkte wijziging waarmee gemeenten worden gestimuleerd om beter debiteurenbeheer op verstrekt bedrijfskapitaal te voeren en de selectiviteit te vergroten.
De baten van gemeenten in de vorm van aflossingen en rente op verstrekt bedrijfskapitaal worden genormeerd op basis van een landelijk gemiddelde. Gemeenten die individueel in staat zijn om meer baten te genereren dan dit landelijk gemiddelde mogen de baten die uitstijgen boven het gemiddelde (meerbaten) behouden. Omgekeerd betalen gemeenten zogenaamde minderbaten zelf. Dit principe van normeren van baten en de rekenregels waarin dit nader is uitgewerkt zijn tussen VNG en SZW besproken en akkoord bevonden.


Voor het overige blijven de huidige financiële verhoudingen in het Bbz (budget, declaratie en aanvullende uitkering) ongewijzigd.

 

Vergroten publiek-private samenwerking kredietverstrekking

Er zijn in Nederland naast banken, ook andere organisaties die (micro)kredieten aan zelfstandigen verstrekken zonder winstoogmerk. Om de samenwerking tussen deze partijen en gemeenten verder mogelijk te maken wordt de bestaande borgstellingsregeling in artikel 16 van het Bbz 2004 ook opengesteld voor niet-banken. Hiermee wordt het voor gemeenten mogelijk om meer dan nu het geval is de markt te betrekken bij kredietverlening aan zelfstandigen vanuit de uitkering. Of en met welke partijen gemeenten willen samenwerken blijft nadrukkelijk ter beoordeling van de gemeenten zelf. De ‘Europee gedragscode voor de verstrekking van microkrediet’ kan gemeenten helpen bij de inschatting welke partijen wel en niet kwalificeren voor samenwerking. Deze richtlijn bevindt zich nu in de pilotfase maar zal vanaf 2013 voor iedere microkredietverstrekker gelden.

 

Officiële publicaties

De Algemene Maatregel van Bestuur, en toelichting hierop, is op  12 oktober 2012 gepubliceerd in het Staatsblad 2012, nr. 457. De Ministeriële regeling met toelichting is op 25 oktober 2012 gepubliceerd in de Staatscourant 2012, nr. 21795.

 

Indicatieve normbaten, vragen en antwoorden, rekenvoorbeeld

Op verzoek van VNG/gemeenten publiceert SZW via het gemeenteloket een overzicht van de voorlopige of indicatieve normbaten in 2013 op basis van informatie die beschikbaar is in november 2012. Dit gebeurt in principe eenmalig omdat het een wijziging van de regeling betreft. Ook is via het gemeenteloket nadere informatie beschikbaar over de normering en borgstellingsregeling in de vorm van vragen en antwoorden en een uitgebreid rekenvoorbeeld.

 

Verdere ondersteuning gemeenten: regiobijeenkomsten, handreiking, werkwijzer

De VNG organiseert in samenwerking met gemeenten regiobijeenkomsten waarin de normering ook aan de orde komt. De bijeenkomsten vinden plaats op 3, 10 en 12 december 2012. In de bijeenkomsten wordt gebruik gemaakt van de SZW-VNG handreiking Bbz “Haal meer uit het Bbz” van de Divosa werkwijzer ‘Debiteurenbeheer Bbz’.
Doel van bijeenkomsten, handreiking en werkwijzer is zoveel mogelijk kennis in het veld onderling te delen. In het veld is een aantal zeer ervaren en geprofessionaliseerde uitvoeringsorganisaties van gemeenten actief. Deze kunnen andere gemeenten met raad en daad bijstaan. Er zijn immers nu al goed presterende gemeenten die het debiteurenbeheer prima op orde hebben.