Examenkandidaten presteren fors boven verwachting

Leerlingen hebben in schooljaar 2011-2012 beter gepresteerd voor het centraal examen dan vorig jaar. Dat blijkt uit de voorlopige eindexamenresultaten. Op alle schoolsoorten zijn er gemiddeld hogere cijfers behaald dan tijdens het vorige centraal examen. Voor het schoolexamen waren de prestaties lager. Uiteindelijk is het slagingspercentage over alle sectoren gemiddeld met slechts 1,8% afgenomen. Havisten hebben dit jaar, ondanks de aanscherpte exameneisen, zelfs iets beter gescoord dan hun voorgangers. Het percentage leerlingen van het vmbo en vwo dat de school met een diploma verliet is iets lager. Het aantal geslaagden is hiermee hoger dan vooraf werd aangenomen.

Dit is een eerste, voorlopige conclusie die het ministerie van OCW trekt op basis van de eerste landelijk geregistreerde gegevens van 98,3% van de scholen. Het ministerie houdt echter nog een slag om de arm; de definitieve slagingspercentages zijn medio september bekend.

Goed voorbereid

Dit schooljaar geldt voor het eerst een aanvullende exameneis: om te slagen moeten leerlingen gemiddeld een voldoende op het centraal examen halen. Aanleiding voor de verscherpte eisen is een eerdere oproep van het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs om het niveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs te verhogen, zodat zij een grotere kans hebben een vervolgopleiding succesvol af te ronden.

Leerlingen en scholen lijken zich goed voorbereid te hebben op de nieuwe exameneis. In alle schoolsoorten is er sprake van een stijging van de cijfers op de centrale examens. Een groot aantal scholen is er zelfs in geslaagd, ondanks de verscherpte eisen, het slagingspercentage van vorig jaar te verbeteren. Minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) reageert positief op de voorlopige cijfers: “Mijn complimenten naar alle leerlingen en docenten! Hun extra inzet is beloond. Dat betekent niet alleen voor veel leerlingen dat felbegeerde diploma; de extra inspanning van leerlingen én docenten heeft ook geleid tot hogere cijfers. Met deze extra bagage maken jongeren meer kans op succes in het vervolgonderwijs.”

Hoge verwachtingen voor een betere start

Het aantal geslaagden is hoger dan in eerdere prognoses werd aangegeven. “Het is heel belangrijk om verwachtingsvol te zijn naar leerlingen. We mogen leerlingen niet onderschatten. Dat doet geen recht aan hun talenten. Veel jongeren zijn prima in staat om een tandje harder te werken en daarmee een betere start te maken in het vervolgonderwijs”, aldus Van Bijsterveldt. 

Kernvakkenregel

In september zullen de definitieve percentages bekend zijn. Vanaf volgend schooljaar is voor het havo en vwo ook de kernvakkenregel van kracht. Om het diploma te halen mogen leerlingen bovenop de bestaande exameneisen nog maximaal één vijf als eindcijfer hebben voor Nederlands, Engels en wiskunde. De andere eindcijfers van deze drie kernvakken moeten dan een zes of hoger zijn.