Fietsbeleid maakt Rio de Janeiro groener en beter bereikbaar

Als Rio de Janeiro de huidige  plannen doorzet en het fietsen nog aantrekkelijker maakt stappen veel meer Brazilianen op de fiets. Dan neemt het aantal kilometers dat wordt afgelegd met de fiets met 60% toe. Dit zal zorgen voor minder verkeersopstoppingen en zo'n 8 procent minder CO2 uitstoot. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) is gedaan door de Dutch Cycling Embassy, met de universiteit van Twente en bureau Goudappel. Atsma biedt het onderzoek morgen aan loco-burgemeester Muniz van Rio aan. Vandaag heeft de staatssecretaris tijdens een fietstocht samen met de staatssecretaris van Rio de Janeiro de huidige fietsinfrastructuur in de miljoenenstad bekeken.

Atsma: “Ik heb vandaag vanaf de fiets gezien dat Rio een prachtige stad is maar er valt nog een wereld te winnen. De Nederlandse kennis leert dat de effecten van het fietsbeleid groter worden wanneer maatregelen nog beter op elkaar worden afgestemd. Rio wil fietshoofdstad van Brazilië worden. Ik wil de stad met de resultaten van dit onderzoek dan ook stimuleren om deze ambities waar te maken en bied de stad verdere assistentie aan”.

Meer fietspaden in Rio

Brazilië heeft Nederland gevraagd om met onze kennis een doorrekening te maken van de plannen die er zijn om het fietsen te stimuleren. Het onderzoek dat door Nederland is gedaan toont aan dat dit beleid de congestie in de stad en de CO2 uitstoot sterk vermindert. Rio de Janeiro heeft 270 km aan fietspaden en diverse plannen voor uitbreiding. In 2015 moet er zo’n 300 tot 400 kilometer fietspad liggen. Het aantal publieke fietsen wordt voor 2016 wanneer de Olympische Spelen worden gehouden, uitgebreid van 600 naar 5000. De stad wil met openbaar vervoer en fietsen de stad voor de armere mensen beter bereikbaar maken en de enorme verkeersproblemen bestrijden. Rio gaat ook inzetten  op maatregelen om werkgelegenheid beter over de stad te spreiden, zodat er minder ver gereisd hoeft te worden.

Bijdrage aan duurzame ontwikkeling

De samenwerking met de Dutch Cycling Embassy en het ministerie van Infrastructuur en Milieu is eind vorig jaar gestart. Doel is een bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkeling in Rio en om de kennis en producten van Nederland ten toon te spreiden. Nederland wil tijdens de Rio+20 top de essentiële rol van kennisinstellingen en het bedrijfsleven concreet en tastbaar maken: door het aangaan van public private partnerships. Daarmee wil Nederland laten zien dat een groene economie wel degelijk mogelijk is als overheid en bedrijfsleven er samen de schouders onder zetten. De Dutch Cycling Embassy is zo’n publiek private samenwerking waarmee het Nederlandse bedrijfsleven met de overheid gezamenlijke marktverkenning doet in en buiten Europa. Naast Rio de Janeiro zijn er vele andere steden die  Nederland vragen om kennis over het fietsen in de meest ruime zin ter beschikking te stellen.