Opening Treinscan

Toespraak van staatssecretaris Weekers bij de opening van de Treinscan van de Douane Rotterdam op woensdag 15 februari.

Dames en heren,

Ik wil hier natuurlijk graag de loftrompet steken

over de Treinscan die ik zojuist heb geopend.

Maar ik neem wel een omweg om daar te komen.

Laat me u eerst een vraag stellen.   

Hebt u wel eens gehoord van Richard St. John?

Ik denk dat er nu vooral bij onze Amerikaanse gasten

een bel gaat rinkelen...

Richard St. John is een echte succesexpert.

Hij doet al vele jaren onderzoek

naar alles wat met succes te maken heeft.

Daar kan hij aanstekelijk over vertellen,

wat hij dan ook geregeld doet.

Een zeer belangrijke succesfactor is volgens St. John:

een moeder die je voortdurend op de huid heeft gezeten.

Of zoals de Amerikanen zeggen:

‘a pushy mum’.

Zo’n moeder die nooit helemaal tevreden is,

die zeker weet dat je altijd nóg beter, nóg verder, nóg hoger kunt reiken. Een moeder die geen gemakzucht tolereert.

De grote vraag vandaag is natuurlijk:

wie was de bepalende succesfactor achter dit project?

Anders gezegd: wie was de ‘pushy mum’ van de Treinscan?

Dames en heren,

de Treinscan heeft niet één, maar wel drie van die ‘pushy mums’:

het Havenbedrijf Rotterdam,

Prorail

en natuurlijk last but not least de Douane,

die onder mijn verantwoordelijkheid valt.

Met elkaar hebben de drie dit project op de huid gezeten,

gemakzuchtige oplossingen van tafel geveegd

en het onderste uit de kan gehaald.

Geen wonder dat er een eersteklas prestatie is geleverd!

De samenleving stelt terecht hoge eisen

aan de handhaving van wetten en regels.

Maar tegelijkertijd mag die handhaving

de groeiende wereldhandel niet verlammen.

De douane heeft daarom geavanceerde controlemiddelen nodig

om haar werk grondig, efficiënt en tegelijkertijd

met grote souplesse te kunnen doen.

De vernieuwende hightech Treinscan in de Rotterdamse haven, ontwikkeld door het Amerikaans-Engelse bedrijf Rapiscan,

is daar een sprekend voorbeeld van.

Misschien hebt u wel even gedacht toen u de uitnodiging kreeg:

maar dit is toch niet de eerste treinscan ter wereld?

Er staat toch ook al dergelijke apparatuur

aan de buitengrenzen van de EU,

op de grens tussen de VS en Mexico

en de Amerikaans-Canadese grens?

Ik ben blij dat u toch bent gekomen om deze innovatie zelf te bekijken.

Inderdaad, dit is niet de eerste treinscan.

Maar het is wel de beste.

Die andere werken met een snelheid van 30 kilometer per uur.

Alsof je over een karrespoor rijdt.

Dat zorgt voor filevorming en tijdverlies.

Met matige apparatuur kan je hier in de grootste haven van Europa letterlijk en figuurlijk de boot missen.

Onze Treinscan is de Mercedes Benz onder de containerscans. Oerdegelijk en snel.

En óók nog zuinig.

De Rotterdamse haven verdient dit eersteklas bewijs

van technische kennis en kunde.

De containertreinen die vanuit het Europese achterland via de Betuweroute in Rotterdam arriveren,

gaan er na de opening met dubbele snelheid doorheen.

Zestig kilometer per uur.

De één na de ander.

Ruim 200.000 per jaar.

Een aantal dat nog verder kan groeien tot een miljoen per jaar in 2025.

Dankzij deze moderne techniek kan de douane ook scherp bepalen welke containers nader moeten worden bekeken.

Efficiënter kan bijna niet.

Toen we dit project afduwden hebben we uitgerekend

dat het bedrijfsleven per container minimaal 100 euro bespaart.

Omdat er steeds meer containervervoer richting de Maasvlakte

over het spoor gaat, neemt de totale besparing in de toekomst ook toe.

En dat is goed nieuws in een economisch lastige tijd. 

Een mooi weetje over de Treinscan dat ik u tot slot niet wil onthouden,

is dat de röntgenstraling pas wordt geactiveerd

als de containers in beeld komen.

De machinist en het overige personeel worden er niet door belast.

Ook aan de veiligheid van mensen is dus veel zorg besteed.

Dames en heren,

Dit is wat innovatieve techniek voor ons doet:

het werk gaat sneller en efficiënter,

de kosten dalen,

en de mensen kunnen erop vertrouwen dat ze veilig zijn.

De Treinscan volgt het spoor naar succes.

En daarmee wil ik graag de Rotterdamse haven,

Prorail en natuurlijk vooral de Douane van harte feliciteren.