Start aanleg Dakpark Rotterdam

“Vijfentwintig kilometer naar het westen groeit de Tweede Maasvlakte. Maar de toekomst van Rotterdam klopt ook hier, in het hart van de oude haven.” Dat zei minister Schultz van Haegen op 31 augustus bij de start van de inrichting van het Dakpark Rotterdam. Op een oud rangeerterrein aan de Vierhavens wordt een verhoogd park aangelegd dat tegelijkertijd dienst doet als dak van een winkelgalerij en als waterkering. “Een goed voorbeeld van vernieuwing die nodig is om de stad mooi, interessant en bruisend te houden”, aldus de minister. Zij wil samen met de gemeente op zoek naar investeerders die mee willen doen aan de verdere ontwikkeling van Stadshavens.

Vroeger piepten en knarsten hier de locomotieven en rammelden de wagons over het rangeerterrein.
Veel mensen uit de buurt – uit Schiemond, Bospolder of Tussendijken – weten het nog.

Misschien is er zelfs nog iemand die als héél klein kind heeft meegemaakt dat de Vierhavens en het emplacement werden aangelegd.
Dat was tussen 1911 en 1920.

Het was hier een komen en gaan.
Er werd hier stukgoed aangevoerd, en later fruit en sap.
Vierhavens groeide uit tot de ‘vitamine-haven’ van Rotterdam.

Maar de tijden veranderen.
Sap en fruit verplaatsen zich langzaam maar zeker naar de overkant van de Maas.
En het geluid van de treinen is weggestorven.

Verandering hoort bij het leven en hoort bij de stad.
Verandering geeft ook kansen om dingen beter en mooier te maken.
En die kansen grijpt u hier samen volop!

Laten we eerlijk zijn: dit was niet een plek waar je ’s avonds gezellig een wandeling ging maken.
Het dreigde een beetje een dode hoek te worden, waar niks te beleven is.

U heeft er samen voor gezorgd dat dat gevaar is geweken.
Het gaat hier prachtig worden.
Vierhavens krijgt een tweede jeugd.
En het Dakpark wordt daar de bekroning van.

Bomen, bloemen, struiken.
Trappen met stromend water.
Een fantastische speeltuin.
Paden om te flaneren.
Een winterkas.
Terrassen.
Bankjes.
Een oase voor jong en oud.

De bewoners zijn al vanaf 2005 nauw betrokken bij de plannen.
U denkt en doet mee.
En dat maakt het resultaat beter.
Het Dakpark wordt daardoor van u allemaal.

Het Dakpark is bijzonder om nog een reden.
Dat is het slimme gebruik van de ruimte.
Want het park is ‘drie in één’.
Het is tegelijkertijd een waterkering. Een dijk die Rotterdam beschermt tegen het water.
En dan is het ook nog een winkelgalerij.

Onder het groen krijgen allerlei grote winkels een plek.
Winkels die veel ruimte nodig hebben en waar je vooral met de auto naar toe gaat. Hier is parkeerruimte genoeg, dus de locatie is er geknipt voor.

Beneden wordt er gewerkt en gewinkeld.
Boven wordt er gewandeld en uitgekeken over het water.
Een creatief idee van de gemeente Rotterdam en de projectontwikkelaar.
Het hele project levert honderden nieuwe banen op.
Al met al een uitstekende investering in de kracht van Rotterdam.

En dit is nog maar één voorbeeld van de vele projecten in Rotterdam Stadshavens. Ik heb er vanmiddag een paar kunnen zien.

Deze aanpak is een goed voorbeeld van vernieuwing die nodig is om de stad mooi, interessant en bruisend te houden. Een plek waar mensen zich thuis voelen en graag willen wonen en werken.

We moeten slim en creatief zijn. Want het geld is schaars en we kunnen niet alles tegelijk.
We zullen belangen moeten combineren. Precies zoals dat hier gebeurt.
Nuchter en zakelijk.
Stap voor stap. Gebouw na gebouw. Kade na kade.
Met open oor voor de wensen van de bewoners en gebruikers. Want om u draait het allemaal.

Stadshavens is een project van nationaal belang.
Het rijk doet financieel mee. Maar wat nog belangrijker is: we maken het voor de gemeente en voor ondernemers en andere initiatiefnemers gemakkelijker om aan de slag te gaan.

Dat doen we door hindernissen in de regelgeving uit de weg te ruimen.
Onder meer met de Crisis- en herstelwet. Daarmee maken we de procedures sneller en het krijgen van vergunningen makkelijker. Dat pakt positief uit voor projecten als Stadshavens.
We maken ook het omgevingsrecht eenvoudiger.
Dat omgevingsrecht schrijft voor aan welke voorwaarden en eisen je allemaal moet voldoen voordat je iets mag gaan ontwikkelen of bouwen in Nederland. De regels zijn zo wijdvertakt en ondoorzichtig geworden dat er niet goed meer mee te werken is. Daar gaan we wat aan doen.

Verder wil ik samen met de gemeente ook gaan kijken of we investeerders kunnen vinden die mee willen doen aan de verdere ontwikkeling van Stadshavens.
Dat er hier enorm veel mogelijk is, laat u met zijn allen zien.

Vijfentwintig kilometer naar het westen groeit de Tweede Maasvlakte. Daar bouwen we aan de toekomst van Rotterdam als wereldhaven.
Maar de toekomst van Rotterdam klopt ook hier, in het hart van de oude haven.
Stadshavens komt opnieuw tot bloei. En het Dakpark is het symbool daarvan.

…En nu maar hopen dat we de komende zomers méér zon krijgen dan dit jaar, zodat u er ook maximaal van kunt gaan genieten…

Dank u wel.