Cougar traint voor Search and Rescue

Met een van de 8 nog in gebruik zijnde Cougar-transporthelikopters is gisteren op Vliegbasis Gilze-Rijen voor het eerst het zogenoemde hoisten getraind. Hierbij wordt met een lier (hoist) een persoon in nood omhoog getakeld.

De training maakt onderdeel uit van het traject dat de Cougar-bemanningen klaar stoomt voor Search and Rescue-taken (SAR). De Cougars van het Defensie Helikopter Commando vervangen de Lynx maritieme helikopters waarvan de inzet voor SAR-taken na 30 jaar eindigde op 1 juli 2011. Vanaf die datum nam 303 squadron met 3 AB-412-reddingshelikopters deze verantwoordelijkheid op zich, naast de bestaande SAR en het patiëntenvervoer. 300 Cougar-squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen kreeg hierop de opdracht om stand-by te staan voor de AB-412. Mochten alle AB-412’s bezet zijn, door inzetten of om bijvoorbeeld onderhoudsredenen, dan vliegt een Cougar direct naar Vliegbasis Leeuwarden.

Pop

Het overbrengen van patiënten van de Waddeneilanden naar het vaste land kon direct door Cougar-bemanning worden uitgevoerd. Om de SAR-taak volledig en veilig uit te voeren, moet wel een operationeel test- en evaluatietraject worden doorlopen. Het oefenen met de hoist is hier een onderdeel van. Dit gebeurt eerst met een pop en vervolgens met mensen. In eerste instantie worden 3 instructeurs opgeleid, die de opgedane kennis delen met de rest van de bemanningen. Naast het hoisten wordt het vliegen boven zee en het uitvoeren van zogenoemde SAR-patronen geoefend.

Drenkelingen

De AB-412’s zijn gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden. De hoofdtaak bestaat uit het opsporen en redden van jachtvliegers die boven zee neerstorten. Een andere taak is het patiëntenvervoer van Wadden- en booreilanden naar een ziekenhuis op het vasteland. Ook het uit het water oppikken van drenkelingen of bemanningen van in moeilijkheden verkerende schepen behoort tot de mogelijke opdrachten. De AB-412 wordt, evenals de restende Lynxen, op termijn vervangen door de nieuwe NH-90.