Monitor vrouwelijk en etnisch ondernemerschap 2010

Vrouwelijk en etnisch ondernemerschap dragen bij aan een grotere verscheidenheid in het ondernemerslandschap. Voorgaand onderzoek wees op ontwikkelingen binnen de domeinen van vrouwelijk en etnisch ondernemerschap.

De Monitor Vrouwelijk en Etnisch Ondernemerschap 2010 geeft een reëel en eigentijds beeld van het ondernemerschap binnen deze groepen.

Beide groepen zijn bijvoorbeeld meer gaan ondernemen waardoor hun economische betekenis toeneemt. Verder is een sterkere spreiding over sectoren ontstaan. Allochtonen ondernemen bijvoorbeeld niet langer overwegend in traditionele sectoren, zoals de detailhandel en de horeca.

De monitor geeft inzicht in de ontwikkelingen en stand van zaken. De ontwikkelingen en stand van zaken worden kwantitatief en kwalitatief in kaart gebracht. Het beeld dat ontstaat moet een basis bieden voor de beoordeling of beleidsaanpassingen nodig zijn.

Dit onderzoek is gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.