Start vernieuwing station Utrecht

‘We gaan de reiziger beter bedienen met een overzichtelijk, ruim, prettig station waar je vlot kunt overstappen op bus, tram, auto of fiets.’ Dat zei minister Schultz van Haegen op 24 januari bij de start van de totale vernieuwing van Utrecht Centraal. Ook de stationsomgeving gaat op de schop. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt 329 miljoen euro aan het project bij.

Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, start vernieuwing Utrecht Centraal, maandag 24 januari, 14.30 uur

Dames en heren,

Utrecht Centraal is het kloppend hart van het Nederlandse spoorwegnet.

Elke dag stappen op Utrecht Centraal zo’n 160.000 treinreizigers in en uit.
Meer dan 70 buslijnen komen hier samen.
Nog afgezien van de tienduizenden fietsers en passanten te voet.

Utrecht Centraal is veel méér dan een station.
Alles wat een stad tot een stad maakt, is hier te vinden.
Werk, woningen, winkels, café’s, theaters, ontmoetingscentra.

Van de musical “We Will Rock You” (in het Beatrixtheater).
Tot aan het oecumenisch Stiltecentrum (in Hoog Catharijne)
En alles wat daar tussen in zit.

Vandaag markeren we samen de start van de totale vernieuwing van Utrecht Centraal.
Die vernieuwing is hard nodig.
Want het station is echt uit zijn jasje gegroeid.

Ervaren reizigers weten hoe druk het hier kan zijn. We gaan die reiziger beter bedienen, met een overzichtelijk, ruim, prettig station waar je goed uit de voeten kunt en waar je vlot kunt overstappen op bus, tram, auto of fiets.

Denken vanuit de reiziger. Dat is de opdracht voor ons allemaal. En dat betekent noodzakelijkerwijs: zorgen dat je met alle betrokken overheden, bedrijven en organisaties op hetzelfde spoor zit om samen het allerbeste voor de reiziger te realiseren.

Het betekent ook: zorgen dat de schakels in het OV goed in elkaar grijpen: overstappen, reisinformatie, bewegwijzering; het moet allemaal aansluiten en kloppen.

We verdubbelen de capaciteit van het station.
We zorgen dat mensen snel kunnen overstappen en maken ruimte voor 22.000 fietsen.
Maar het gaat om nog veel meer.
Utrecht Centraal is de spil van ingrijpende ruimtelijke ontwikkelingen.

Samen met het station, ondergaat de hele omgeving een metamorfose.

Daar is in Utrecht lang over gepraat en gedacht.
Te lang volgens velen hier in de stad.
Maar inmiddels is het zover dat overal de graafmachines en bouwkranen zichtbaar zijn.

Aan de Jaarbeurskant.
Bij Muziekcentrum Vredenburg.
Rond Hoog Catharijne.

Utrecht was een van de eerste steden die eind jaren zestig de ruimte rond het station zeer intensief gingen gebruiken.
Economisch en vervoerskundig een succesvolle formule.
Maar na 40 jaar is het tijd voor een nieuwe sprong voorwaarts.

Wie hier rondloopt ziet dat de aantrekkelijkheid en de uitstraling van het gebied beter kunnen. En dat er kansen liggen voor vernieuwing en meer kwaliteit. Kansen waar bewoners, reizigers en ondernemers beter van worden.
Daar wordt nu hard aan gewerkt.

Utrecht is een van de zes grote stations die met steun van het rijk op de schop gaan.
Doel is niet alleen het station zelf te vernieuwen, maar ook de werk-, woon- en leefomgeving van het station een nieuwe impuls te geven.

De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat namen samen het initiatief voor deze ‘zes sleutelprojecten’. Dat was in het jaar 2000.

Nu we zover zijn dat de plannen worden uitgevoerd, zijn ruimte en mobiliteit in één ministerie samengevoegd.
Wat logisch bij elkaar hóórt, is nu ook politiek en organisatorisch bij elkaar gebracht.

‘Utrecht Centraal’ is in alle opzichten een complex project. Dat vraagt om hechte samenwerking en zorgvuldigheid.

Het rijk wil de uitvoering van de sleutelprojecten zoveel mogelijk wind in de zeilen geven.
Niet alleen met geld (voor Utrecht Stationsgebied in totaal 329 miljoen euro).
Maar ook door procedures eenvoudiger te maken.
Zo is het Stationsgebied opgenomen in de Crisis- en herstelwet. Dat kan tijdwinst opleveren in de planvorming en in de uitvoering.

Die uitvoering staat vanaf nu centraal.
Al het denken, dromen, plannen, praten en rekenen is niet voor niets geweest.
Het nieuwe Utrecht Centraal komt eraan.
Over vijf jaar moet de nieuwe OV-terminal klaar zijn. Tegelijkertijd werken we ook aan een verhoging van de frequentie van treinen.

Méér treinen per uur. Betere aansluitingen op bus en tram. Meer ruimte voor je fiets. Een groter, mooier, beter bereikbaar station. Een aantrekkelijker omgeving. Dat is het perspectief dat we bieden aan de inwoners van Utrecht, de reizigers en de ondernemers.

Ik wil onze partners (de gemeente en Prorail) bedanken voor hun enorme inzet tot nu toe. Complimenten voor de manier waarop jullie deze grote, ingewikkelde klus aanpakken.

Zoals bij elke verbouwing geldt ook hier: eerst de rommel, daarna genieten van het resultaat.
Ik heb er het volste vertrouwen in.

Veel succes!

Dank u wel.