Accenture Innovation Awards Financial Services

Toespraak van minister De Jager over het belang van innovaties in de financiële sector.

Dames en heren,

Innovaties in de financiële sector. Het onderwerp van vandaag, waar ik graag over spreek. Ik heb dan ook geen moment getwijfeld om in te gaan op de uitnodiging om hier te komen spreken.

Enthousiasme over innovatie zit in mijn natuur. Als jong ondernemer was ik van het belang ervan doordrongen. Het bedrijf dat ik met een studievriend heb gestart richtte zich op interactieve innovaties voor de detailhandel. Daarmee deden wij volop mee aan de opkomst van het zakendoen via internet dat in diezelfde tijd plaatsvond.

In mijn vorige functie als staatssecretaris heb ik veel gedaan om innovatief ondernemerschap te bevorderen, met fiscale instrumenten als de innovatiebox. Ook kunt u tegenwoordig elektronisch factureren bij de Belastingdienst en is uw persoonlijke aangifte vooraf deels ingevuld. Ik ben trots op deze innovaties.

Nu sta ik hier als minister van Financiën en is innovatie nog steeds een onderwerp, waar mijn aandacht naar uitgaat, maar dan vanuit een heel andere aanvliegroute. Innovatie is, naar mijn vaste overtuiging, de drijvende kracht achter economische groei. Innovatie is nodig voor economische groei.

Nog niet zo lang geleden, toen u en ik nog jong waren, opende je een rekening bij een bank, waar je de rest van al je bankzaken bij deed. Je stond in de rij bij het loket om geld op te nemen - om de week door te komen - en je rekende contant af in een winkel, waar je fysiek naartoe ging. En je wist van te voren nauwelijks welke keus daar zou zijn, of welke concurrent misschien goedkoper was. Stond je rood, dan werd je uitgenodigd voor een gesprek. Als je aandelen wilde kopen of verkopen dan deed je dat ook via een persoonlijk gesprek met een adviseur op de bank.

Vandaag de dag, is het volkomen normaal om elektronisch aankopen te doen en betalingen te verrichten. Internet biedt consumenten de mogelijkheid verschillende producten van verschillende aanbieders te vergelijken. En aanbieders kunnen op hun beurt consumenten efficiënter en duidelijker informeren. Er is bijna niemand meer te vinden die géén gebruik maakt van online bankieren. On-line services als iDeal en PayPal lijken nog maar het begin te zijn van een digitale betalingsrevolutie. Steeds meer particulieren handelen via online brokers direct vanuit hun woonkamer en kopen op de raarste tijdstippen aandelen op beurzen wereldwijd.

Het is overduidelijk dat de veranderingen in de financiële sector groot zijn geweest en voornamelijk te danken is aan innovatie.

Maar let wel, niet elke innovatie is per definitie een vooruitgang. Virtueel geld, digitale contanten, steeds ingewikkeldere producten en kapitaal dat over de hele wereld schiet, maakt dat we soms het doel voorbijschieten. Kredietverlening gebeurde steeds vaker op basis van een mathematische formule in plaats van op basis van persoonlijke kennis van de klant en gezond verstand. Ook financiële instellingen zelf begrepen soms nauwelijks nog het product dat ze aan de man brachten. Het gevaar van vliegen op de automatische piloot werd reëel. En we weten inmiddels allemaal waar dit toe kan leiden; de wereldwijde kredietcrisis!

Een van de belangrijkste lessen die we uit de kredietscrisis kunnen trekken is dat innovatie altijd een stap vooruit is, maar dat we telkens zelfs twee stappen kunnen zetten als we de veranderingen goed inkaderen.

Vanuit de overheid is regelgeving noodzakelijk om de kaders aan te geven waarbinnen innovatie werkelijk toegevoegde waarde heeft voor de markt als geheel. Door bepaalde standaarden neer te leggen, kan de markt technologieën ontwikkelen die daaraan tegemoetkomen, zoals gebruiksvriendelijke software.

Want begrijpt u me niet verkeerd; ik ben een groot voorstander van innovatie, maar daarbij mogen we niet de omgeving waarin die vernieuwingen plaats vinden uit het oog verliezen. Dus: we moeten steeds kijken naar de toegevoegde waarde van innovatie voor mens en maatschappij.

De afgelopen jaren is de afstand tussen financiële instellingen en hun klanten weliswaar steeds groter geworden, maar door slimme, dienstbare technische toepassingen, kunnen we de eventuele nadelen ombuigen tot voordelen: technologische innovatie kan hierin een sleutelrol spelen.

  • Neem bijvoorbeeld online bankieren. Klanten krijgen real time 24/7 inzicht in hun financiële situatie.
  • Banken zijn ook bezig met het ontwikkelen van digitale huishoudboekjes en er wordt gewerkt aan het instellen van budgetgrenzen en een sms-alert bij rood staan.
  • Ik heb zelfs gehoord over toepassingen waarbij in een restaurant de gezamenlijke rekening wordt opgedeeld en iedereen via zijn mobiele telefoon afrekent Going Dutch krijgt zo een hele nieuwe invulling.
  • Vanaf januari krijg je via het pensioenregister online inzicht in je actuele pensioensituatie.

Dergelijke innovaties maken het leven makkelijker.

Dames en heren,

U ziet, innovatie in de financiële sector gaat mij na aan het hart. Mijn enthousiasme is versterkt door award uitreikingen als deze, die een aanmoediging zijn om met innovaties te blijven komen voor de financiële sector. Er is behoefte aan!

Zowel startende als gerenommeerde bedrijven hebben inzendingen ingestuurd van mooie, kansrijke innovaties. En ik hoop dat de winnende innovatie een dienstbare technische toepassing is, waarvan het voordeel aan iedereen ten goede komt.

Want dat is wat we nodig hebben om het vertrouwen in de sector te herstellen.