Wehner/Schulzeproef als methode voor de bepaling van de aanvangsremvertraging : het ontwikkelen van instrumentarium ten behoeve van de risicobeheersing op het gebied van de stroefheidontwikkeling (Sp

Met de nieuwe contractvormen die RWS hanteert krijgt de aannemer meer vrijheid en verantwoordelijkheid bij de keuze van de producten die hij aanbiedt. RWS schrijft in principe de functie van een bepaald product voor, maar beschrijft niet tot in detail hoe dat product er moet uitzien. Dit rapport beschrijft het onderzoek naar het ontwikkelen van instrumentarium om de aanvangsremvertraging van bitumineuze deklagen te voorspellen. Door een aantal aannemers wordt de Wehner/Schulzeproef gebruikt om, voorafgaande aan de aanleg, aan te tonen dat een door hen ontwikkelt asfaltmengsel kan voldoen aan de eisen die Rijkswaterstaat stelt aan de remvertraging voor nieuwe wegdekken. Door DVS is een onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om met behulp van de Wehner/Schulze proef de aanvangsremvertraging te voorspellen. In dit onderzoek zijn zes kernen uit twee proefvakken met een significant verschillende aanvangsremvertraging beproefd volgens Fase 0 van de Wehner/Schulzeproef, waarbij de meting onder droge omstandigheden is uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt, dat de uit de proef berekende remvertraging van de kernen uit het vak met de lage remvertraging niet significant verschilt van de uit de proef berekende remvertraging van de kernen uit het proefvak met de hogere remvertraging. Geconcludeerd wordt dat de met behulp van de Wehner/Schulzeproef berekende remvertraging, niet bruikbaar is om een uitspraak te doen ten aanzien van het al of niet voldoen aan de remvertragingseis bij openstelling.