Startevenement N50 Ramspol – Ens (‘schop nr. 10’)

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

De politie is je beste vriend. Oók in het verkeer. Daarom vind ik het fantastisch dat we vanmiddag Bert Wijbenga in ons midden hebben, korpschef regio Flevoland.

Bert, ik weet hoezeer jouw mensen zich elke dag weer inzetten voor een veilig verkeer en een goede doorstroming. We werken daarin prima samen. Fijn dat je er bent!

Vandaag gaat de tiende schop de grond in van de dertig die binnen de Spoedaanpak vallen.

We zijn op een derde! De schoppen volgen elkaar in steeds hoger tempo op. Vorige week was ik in Utrecht voor schop nummer 9. En we gaan door. Mijn ambitie is om deze zomer over de helft te zijn.

Binnen de dertig projecten is dit een heel bijzondere. Niet alleen omdat hier het oude en het nieuwe land elkaar de hand reiken. Maar ook omdat we met dit project drie klappen tegelijk uitdelen. We maken een slag op het gebied van doorstroming, duurzaamheid, en veiligheid.

Doorstroming

We gaan hier van 2x1 naar 2x2 rijstroken en we vervangen vijf gelijkvloerse kruisingen door een viaduct.
Dat is op zich al goed voor de doorstroming.

Maar er gebeurt méér. De Ramspolbrug over het Ramsdiep is aan het eind van zijn Latijn. Nu al kunnen zware vrachtwagens van meer dan 50 ton er niet overheen.

De brug moet bovendien steeds vaker open voor de beroepsvaart, de bruine vloot en de pleziervaart met staande mast. Een hoogte van 5,6 meter is nu eenmaal tamelijk bescheiden. Drie Camielen Eurlings boven op elkaar. Dat is te weinig voor deze drukke vaarroute.

Vandaag markeren we daarom niet alleen de verbreding van de N50 tussen Ramspol en Ens, maar óók de aanleg van een nieuwe brug. Doorvaartbreedte: 45 meter. En dertien meter hoog. Geen drie, maar zeven Camielen. Kijk, dan heb je wat!

De brug hoeft veel minder vaak open. De automobilist heeft ruimte om in te halen en kan beter doorrijden, en het scheepvaartverkeer stroomt óók beter door. Ik denk bijvoorbeeld aan de schepen met drie lagen containers die je steeds vaker ziet in het Ramsdiep.

Ik ben blij dat we samen ook een oplossing hebben gevonden voor de jachtenbouwers in de kop van Overijssel. De meerkosten daarvan (1 miljoen euro) worden gedeeld door rijk en regio. Ook de volgende generatie jachten kan straks ongehinderd de brug passeren. Er is genoeg manoeuvreerruimte voor de scheepswerven. Dat is belangrijk voor deze prachtige bedrijfstak, die op en top thuishoort in deze regio.

Duurzaamheid

Een betere doorstroming. Dat is 1.

Slag nummer 2 is: een beter milieu.

Want Rijkswaterstaat realiseert hier iets unieks. De eerste energieneutrale brug ter wereld. Hij wordt maar liefst 90% zuiniger dan een traditionele brug.

Dat is te danken aan het uitgekiende ontwerp (van Volker Infra Design) waarbij het brughuis volledig wordt gevoed met energie die ter plekke wordt opgewekt. We halen alles uit de kast. Rivierwater voor de koeling, zonnepanelen op het dak, warmteterugwinning uit ventilatie en de slimste innovatieve accu’s.

Ik ben apetrots op dit beeldbepalende project. Helemaal nu bekend is geworden dat het de Gouden Mier heeft gewonnen: de prijs voor het beste project op het gebied van duurzame bedrijfsvoering binnen het Rijk.

Dit is de toekomst: groene mobiliteit door de introductie van nieuwe, schonere techniek. Fantastisch dat deze brug hier, op het ontmoetingspunt van het oude en het nieuwe land, wordt gerealiseerd.

Ik zou nog veel meer kunnen zeggen over de duurzame aspecten van dit Spoedaanpakproject.
· Ik zou enthousiast kunnen vertellen over de faunapassages die we gaan aanleggen.
· Over de ecologische oever onder de nieuwe brug.
· Over de aanplant van bomen (we planten meer bomen dan we kappen).
· Over het stillere tweelaags zeer open asfaltbeton dat we toepassen.
· Ja zelfs over de vliegroute voor vleermuizen.

Maar dat zal ik allemaal niet doen, want dan maak ik u misschien ongeduldig.

Veiligheid

Ik had het over doorstroming. Ik had het over duurzaamheid. Maar één belangrijke waarde heb ik nog niet genoemd, en dat is verkeersveiligheid.

Degenen onder u die regelmatig van deze weg gebruik maken, weten dat de situatie tussen de Ramspolbrug en Ens nu allesbehalve veilig is.

Bert, vanuit jouw ervaring weet je dat het hoognodig is dat we hier aan de slag gaan.

De cijfers vertellen een droevig verhaal. Gemiddeld gebeuren er op dit wegvak van 6 kilometer 14 ongelukken per jaar. Daarbij raken gemiddeld drie mensen gewond en is er één dodelijk slachtoffer te betreuren.

De kans op een ongeval ligt hier zo’n 50 procent boven het gemiddelde.

Daar zijn tal van oorzaken voor aan te wijzen. Onvoldoende afstand houden bij kruispunten. Niet letten op uitvoegend en invoegend verkeer. Ongeduld als je achter een landbouwtrekker of vrachtwagen zit. Foutief inhalen. Snijden.

Veilig rijden is natuurlijk een verantwoordelijkheid van iedere weggebruiker. Maar het staat als een paal boven water dat we door de vormgeving van onze infrastructuur de situatie veiliger kunnen maken.
Dat is precies wat we hier doen, met een extra rijstrook, een half klaverblad, een viaduct en een bredere brug.

De schop die we straks gebruiken, kreeg ik vorige week van Karla Peijs, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland. Dus symbolisch is zij ook hier aanwezig.

Ambitie

Beste mensen, deze regio is volop in ontwikkeling.
· Denk aan de Hanzelijn waaraan hard wordt gewerkt. De ‘missing link’ tussen Lelystad en Kampen wordt aangelegd en Dronten wordt aangesloten op het spoorwegnet.
· Denk aan de aanleg van de Zuiderzeehaven bij Kampen.
· Denk aan de verbetering van de bereikbaarheid rond Zwolle.

Dit gebied heeft grote kansen, door die fantastische combinatie van oude en nieuwe steden, ruimte, groen en water. Dat trekt mensen aan. Prima!

Vandaar ook dat we het ambitieniveau voor dit project tussen Ramspol en Ens steeds hebben verhoogd.
In 2005 gingen we nog uit van een tracé met 2x1 rijstrook en een brug van 7 meter hoog. Inmiddels zitten we op een veel ambitieuzere variant, die natuurlijk ook meer kost.

De meerkosten bedragen 16 miljoen euro. Het doet me veel plezier dat ik u kan melden dat ik die voor mijn rekening zal nemen.

Ik wil het projectteam en de aannemerscombinatie (KWS Infra, Van Hattum en Blankevoort, Boskalis, Hollandia) bedanken voor de inzet tot nu toe en veel succes wensen.

In 2012 is het hele vernieuwde tracé in gebruik tussen Ramspol en Ens in gebruik. Sneller, schoner en veiliger!