Van der Hoeven: mobiele tarieven moeten glashelder zijn voor de consument

“Het moet voor de consument glashelder zijn of je per minuut betaalt of per seconde als je mobiel belt.” Dat schrijft minister Van der Hoeven (EZ) in antwoord op Kamervragen over mogelijke prijsstijgingen door het afronden van gesprekken per minuut.

Veel consumenten zien bij het afsluiten van een mobiel abonnement door de wirwar van tarieven en informatie door de bomen het bos niet meer. Dit terwijl het bij het afsluiten van een abonnement heel wezenlijk is of er bijvoorbeeld per minuut of per seconde wordt afgerekend. Zo kan een bepaald abonnement heel goedkoop lijken, maar kan het duurder uitpakken dan gedacht als er per minuut wordt afgerekend. Het kan dan soms voordeliger zijn een iets duurder abonnement te nemen en per seconde te betalen.

Om te zorgen dat het voor de consument glashelder is hoe wordt afgerekend is Van der Hoeven samen met de Opta met de telecomproviders in gesprek om te zorgen voor meer duidelijkheid. “Zo nodig komen hier regels voor. Over dit soort zaken mogen namelijk geen misverstanden bestaan. Zeker niet omdat het dus inderdaad kan zorgen voor een hogere rekening.” 

Achtergronden

Het staat telecomproviders vrij per minuut of per seconde af te rekenen. In Nederland zelf kunnen --in tegenstelling tot bij de prijzen voor bellen over de grens (roaming)-- de tarieven niet worden gereguleerd, omdat er voldoende concurrentie is.

“Dit is ook goed, want het biedt bedrijven de kans zich duidelijk te onderscheiden. Op basis van de vorig jaar aangepaste Telecommunicatiewet kan de consument zijn contract ook snel opzeggen als betalen per minuut hem of haar niet zint. Daarnaast houden de Nma en de Opta nauwlettend in de gaten of geen sprake is van prijsafspraken over dit soort zaken en of de markt ook voldoende concurrerend blijft”, aldus Van der Hoeven.

Meer informatie

Voor de pers; Edwin van Scherrenburg, Economische Zaken, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl