Start van de Friese quick-win projecten

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Wie aan Sneek denkt, denkt al gauw aan het skûtsjesilen en de Sneekweek. En natuurlijk aan de elfstedentocht, die er dit jaar niet meer inzit. Ook al is het een winter om nooit te vergeten:
· Met temperaturen ver onder nul.
· Sneeuwduinen van anderhalve meter hoog.
· En ijsschotsen van wel vier meter hoog achter de zeedijk bij Gaast.

Het imago van Friesland vaart goed op haar wateren. Onze meren trekken jaarlijks vele duizenden toeristen. Hun motorboten, zeilbootjes en Skûtsjes varen zij aan zij met duwbakken, tankschepen en containerschepen.

Het gekke is, dat de binnenvaart minder met het imago van Friesland verbonden is dan de pleziervaart. Terwijl het wèl belangrijk is voor onze provincie. Want onze wateren zijn er niet alleen voor de toeristen. Zij zijn net zo goed verkeersaders voor goederenvervoer.

De binnenvaart is van groot belang voor de lokale en de nationale economie. Want dertig procent van het goederenvervoer in Nederland gebeurt per schip. Binnenhavens zijn onmisbare schakels voor Nederland als land van transport en logistiek. Voor Nederland als knooppunt van zakelijk verkeer en goederenstromen.

Wij danken het succes van de binnenvaart aan ons uitgebreide netwerk van vaarwegen. Maar ook aan onze moderne schepen en havens. Nederland heeft zowel de grootste als de modernste vloot van Europa.

Als we voorop willen blijven lopen, moeten we blijven investeren in de binnenvaart. Zeker nu het aantal orders voor schippers vanwege de crisis terugloopt. De crisis heeft grote gevolgen voor scheepseigenaren en hun gezinnen.

Als de economie weer aantrekt, moeten deze gezinnen opnieuw op volle kracht vooruit. Daarom geef ik met mijn quick-winregeling een kwaliteitsimpuls aan de vaarwegen. Met deze regeling brengen we vaarwegen op grotere diepte, waardoor de havens grotere schepen kunnen ontvangen. Ook maken we kades geschikt zodat er grotere schepen en meer schepen kunnen aanmeren.

Ik ondersteun concrete projecten, waarmee wij ons netwerk van vaarwegen en onze binnenhavens klaarmaken voor de toekomst. Projecten zoals wij hier vandaag in gang zetten:
· Hier in Sneek versterken we de kadewal, verdiepen we de binnenhaven en baggeren we de Houkeslaet uit.
· We verdiepen ook drie andere vaargeulen in Fryslân.
· En we verbreden we vaargeulen in Leeuwarden en Franeker.

Deze projecten sluiten naadloos aan bij de ambitie van Friesland om de bereikbaarheid van haar binnenhavens te verbeteren.

Het zijn verschillende projecten waarin overheden elkaar goed weten te vinden. Want – zoals wij dat hier in Friesland zeggen - Ien stien allinne makket gjin moal.

Deze projecten in Sneek zijn daarvan een prachtig voorbeeld. We spannen ons samen in om de haven toegankelijk te maken voor schepen van klasse vijf-a. Dat is geen besluit van één overheid alleen:
· De gemeente Sneek verdiept de binnenhavens, met steun van het Rijk.
· De Provincie Fryslân diept de vaargeul uit, ook met steun van het Rijk.

Daarmee kan deze prachtige haven nog grotere schepen aan. De haven die gespecialiseerd is in hetgeen waar binnenvaart bij uitstek geschikt voor is: het vervoer van bulkgoederen.

De haven levert een belangrijke bijdrage aan het werk aan de stadsrondweg A7. Het zand en grind voor de weg is via deze haven aangevoerd. De vernieuwde weg zorgt er weer voor dat deze haven beter verbonden is met het achterland. Zo staat Sneek als logistieke schakel steeds nadrukkelijker op de kaart.

Dames en heren,

Ik mag straks op een baggerschip het eerste stuk bagger omhoog halen. Daar kijk ik naar uit, want er is hier veel te doen. En als het werk wacht, is het niet het goede moment om te rusten. Oftewel: Skippers skoftsje net as se sile kinne.