Plasterk overtuigt Europese Commissie

Het systeem van de publieke omroep in Nederland voldoet aan de Europese regels voor staatssteun.

De Europese Commissie heeft de zaak over de financieringssystematiek van de Nederlandse publieke omroep formeel afgesloten. De Commissie vindt dat het Nederlandse systeem, zoals vastgelegd in de Mediawet (2008), in overeenstemming is met de Europese staatssteunregels.

Minister Plasterk: "Ik ben blij dat we - na jaren onderhandelen - een vergelijk hebben bereikt met de Europese Commissie. De brede multimediale taak van de publieke omroep staat recht overeind. Wat daar wel en niet bij hoort en hoe we dat financieren beslissen we in Nederland, niet in Brussel."

Tijdens het onderzoek naar de Nederlandse systematiek stelde de Europese Commissie, in juli 2009, een nieuw kader voor staatssteun aan publieke omroepen vast (de nieuwe Omroepmededeling). In de discussie hierover heeft een meerderheid van de EU-lidstaten, onder leiding van minister Plasterk, aan de toenmalige Commissaris Mededinging (Kroes) gevraagd rekening te houden met het protocol bij het verdrag van Amsterdam. Hierin is de bevoegdheid van de lidstaten bij het bepalen van de taakopdracht van de publieke omroep bevestigd. In veel lidstaten heeft de publieke omroep een brede zelfstandige taakopdracht. Deze lidstaten vinden dat het publieke aanbod geen afgeleide moet worden van het commerciële aanbod.

De Commissie is nu met minister Plasterk van mening dat de Nederlandse systematiek past binnen de kaders van de nieuwe Omroepmededeling. Dit geldt ook voor de goedkeuringsprocedure ten aanzien van voorgenomen nieuwe mediadiensten door de publieke omroep. Nu is vastgesteld dat de minister van OCW in de huidige systematiek, de belangen van commerciële partijen op afdoende wijze meeweegt.

De minister neemt een conceptbesluit om nieuwe diensten goed te keuren, en commerciële media kunnen daarop reageren. Plasterk heeft zich verzet tegen een uitgebreide markttoets, waarbij het Commissariaat voor de Media of een andere instelling onderzoek doet naar markteffecten. De huidige procedure biedt commerciële partijen volgens hem alle kans hun belangen over het voetlicht te brengen. Hij zal daar serieus mee omgaan.

Bij nieuwe mediadiensten kan nu ook enige bijbetaling door de gebruiker worden gevraagd.