Minister Rouvoet lanceert 'Geen 16? Geen druppel'

Minister Rouvoet en de Werkgroep Alcohol en Jongeren hebben gisteren een nieuw gezamenlijk logo gelanceerd: 'Geen 16? Geen druppel'.

Het logo moet ouders en jongeren duidelijk maken dat alcohol drinken onder de 16 jaar niet OK is. Het logo zal te zien zijn op diverse landelijke, regionale en lokale websites, op flyers, posters en ander voorlichtingsmateriaal en als vervanging van de nu gebruikte slogan: 'Alcohol onder de 16 natuurlijk niet'.

Uit onderzoek van het programmaministerie voor Jeugd en Gezin onder ouders en pubers in opdracht blijkt dat ouders veel weten over alcohol. De ouders vinden het belangrijk om grenzen te stellen. Toch blijkt het lastig om de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar in het gezin tot de norm te maken.

Deelnemers aan de Werkgroep Alcohol en Jongeren zijn: het ministerie van VWS, het programmaministerie voor Jeugd en Gezin, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninklijke Horeca Nederland, NOC NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos Instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik.