Kamervragen over het DepositoGarantieStelsel bij DSB

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EE Den Haag

Betreft FM09-2975 vragen van het lid Sap (Groen Links) over het depositogarantiestelsel bij DSB

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Sap (Groen Links) met betrekking tot het depositogarantiestelsel bij DSB.

Hoogachtend,

de Minister van Financiën,

Wouter Bos


Antwoord op de schriftelijke vragen van het lid Sap (Groen Links) over het depositogarantiestelsel bij DSB (vraagnummer 2009Z21626, ingezonden op 16 november 2009)

1. Kent u het artikel “Aanvraag vergoeding DSB eind november”? Ja.

2. Wat is de reden voor deze vertraging van twee weken bij het in werking treden van de depositogarantieregeling?
Vooropgesteld zij dat niet ik, maar de Nederlandsche Bank (DNB) belast is met de uitvoering van het depositogarantiestelsel (DGS). Er is geen sprake van vertraging van het verwachte moment van uitbetaling. Navraag bij DNB en raadpleging van de website van DNB leerden mij dat het moment waarvanaf depositohouders een aanvraag bij DNB kunnen indienen is verschoven van medio november 2009 naar de week van 30 november 2009, maar dat dit geen consequenties heeft voor het tijdstip waarop de vergoedingen zullen worden betaald. De reden voor het uitstel van de start van de aanvraagprocedure is dat de voorbereidingen voor een snelle en efficiënte uitkering wat meer tijd vergen. Deze voorbereidingen vinden plaats bij DSB Bank onder leiding van de curatoren. DSB Bank spant zich tot het uiterste in om betrouwbare en voor DNB bruikbare gegevens aan te leveren. DNB is doende de gehele procedure - aanvraag, beoordeling, besluit en uitkering – zoveel mogelijk te automatiseren, waardoor aanvragen sneller kunnen worden afgehandeld. Hierdoor zullen de meeste depositohouders naar verwachting nog steeds voor kerst een vergoeding uit hoofde van het DGS kunnen krijgen, uiteraard mits zij daarvoor in aanmerking komen. Naar ik begrijp zal DNB vandaag - 27 november - in samenwerking met DSB Bank een bericht publiceren over de exacte procedure en data.

3. Wat betekent deze vertraging voor gedupeerden die een rekening bij DSB hadden en een hypotheek?
Uit het antwoord op de tweede vraag blijkt dat er geen sprake zal zijn van vertraging in de uitbetaling. De positie van degenen die zowel een deposito bij DSB als een hypotheekschuld aan DSB hebben, verandert niet door de verschuiving van het moment waarop depositohouders hun aanvraag bij DNB kunnen indienen van medio november 2009 naar eind november 2009 door.

4. Is het waar dat er enkel gebruik kan worden gemaakt van het depositogarantiestelsel als men in het bezit is van een DigiD?
Nee.
Er zijn drie manieren waarop een aanvraag kan worden gedaan:
1. De meeste rekeninghouders kunnen via DigiD een aanvraag doen.

2. Hierop bestaan echter enkele uitzonderingen:
• minderjarigen: jonger dan 18 jaar;
• zakelijke rekeninghouders, zoals ondernemingen, verenigingen, stichtingen, bv’s;
• rekeninghouders die worden vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door een bewindvoerder of een curator in een ander faillissement;
• niet-ingezetenen die niet over een burgerservice-nummer beschikken;
Deze rekeninghouders kunnen niet via DigiD op de website van DNB komen voor het aanvragen van een vergoeding. Zij krijgen van DNB per brief de inloggegevens om toegang te krijgen tot de website van DNB. De digitale aanvragen worden in beginsel, dat wil zeggen indien de aanvraag correct is ingediend en aan alle voorwaarden van het DGS is voldaan, volledig digitaal afgehandeld.
3. Indien een depositohouder noch per DigiD, noch per computer een aanvraag kan of wil indienen, kan de depositohouder schriftelijk een aanvraag bij DNB indienen. Men is dus niet verplicht de aanvraag digitaal in te dienen, ook niet wanneer men dat juridisch of feitelijk wel zou kunnen doen. Deze depositohouders moeten rekening ermee houden dat de procedure langer zal duren, omdat schriftelijke aanvragen handmatig worden verwerkt. Deze aanvragers zullen langer moeten wachten op de uitkering. Nu valt nog niet te zeggen hoeveel langer een schriftelijke afhandeling gaat duren; dat hangt af van de hoeveelheid schriftelijke aanvragen.

5. Zo ja, hoeveel vertraging kunnen deze mensen dan oplopen bij het terugkrijgen van hun geld doordat zij eerste een DigiD moeten aanvragen?
Wie een DigiD aanvraagt bij de belastingdienst ontvangt binnen vijf dagen aan activeringscode. Als deze mensen vervolgens hun aanvraag digitaal indienen, kan DNB in beginsel zeer snel uitkeren.

6. Wanneer sluit de termijn voor aanvragen en wanneer zullen de laatste mensen hun geld terugkrijgen?Depositohouders kunnen tot 22 maart 2010 een aanvraag indienen. DNB zal elke aanvraag zo snel mogelijk beoordelen aan de hand van de DGS-regelgeving Er kunnen zich evenwel situaties voordoen die afwijken van het standaardpatroon, waarin het meer tijd kost om te beoordelen of de aanvrager of diens deposito’s onder een uitzonderingsbepaling valt. Als voorbeelden kunnen worden genoemd deposito’s die verband houden met een veroordeling wegens witwassen van geld of deposito’s van bestuurders van DSB of hun naaste verwanten. Ook moet DNB rekening houden met de bevoegdheid van de depositohouder tot verrekening. In zulke gevallen is de beoordeling gecompliceerd. Ook kan de depositohouder wiens aanvraag is afgewezen, bezwaar maken. Al met al is het niet mogelijk te zeggen wanneer de laatste mensen hun geld terugkrijgen. De meeste depositohouders van DSB Bank mogen echter voor kerst hun DGS-uitkering tegemoet zien.