PPC: Gaan voor goud!

In een reeks artikelen wordt verder ingegaan op vraagstukken die naar voren kwamen op het congres ’PPS werkt! Samen met jou’ dat Rijkswaterstaat in maart dit jaar organiseerde.

Dit artikel gaat over de Public-Private Comparator (PPC), naar aanleiding van de workshop ’PPC: Gaan voor goud!’. PPC’s worden steeds meer ingericht op basis van werkelijke ervaringen. Een PPC hoeft niet tijdrovend of ingewikkeld te zijn. Het opstellen van de PPC is leuk en vooral ook nuttig: het geeft inzicht in LCC en risico’s.

Effect PPS steeds duidelijker

Nu de eerste DBFM-projecten al ruim 2 jaar in de exploitatiefase zijn en er meer PPC-analyses zijn opgesteld, ontstaat er een helderder beeld van het effect van deze PPS-contracten. De eerste zorgen over de complexiteit van de contracten zijn inmiddels omgeslagen in enthousiasme aangezien DBFM-projecten binnen budget en binnen de planning zijn gerealiseerd. De via de PPC vooraf gemeten financiële meerwaarde en tijdseffecten zijn ook in de werkelijkheid zichtbaar.

Deze, en andere ervaringen bij recente innovatieve contracten, wegen sterk mee bij het opstellen van nieuwe PPC-analyses. Binnen Rijkswaterstaat is het verplicht voor een projectteam om met behulp van een zogenoemde Publiek-Private Comparator te onderzoeken of een DBFM-contract meerwaarde biedt ten opzichte van een standaard DB-contract. De afgelopen jaren zijn al bijna 20 PPC’s uitgevoerd door projectteams van grote wegen- of waterprojecten. De uitvoering wordt gecoacht door twee ervaren PPC-coaches die ervaringen vanuit andere projecten inbrengen en de methodiek bewaken.

De PPC, het valt best wel mee

Voor veel leden van projectteams betekent de PPC veelal een eerste kennismaking met DBFM-contracten. Daarom start de PPC tegenwoordig met kennisoverdracht over PPS en de A90-spelsimulatie. De simulatie vormt een goede start. In het spel krijgen de teams van opdrachtgever en opdrachtnemer te maken met allerlei bijzondere situaties voor het denkbeeldige DBFM-project de A90. Er explodeert een tankwagen, er moeten nieuwe rijstroken aangelegd worden, de berm moet gemaaid worden, etc. In het spel ervaren de deelnemers hoe een PPS-contract in dergelijke situaties werkt.

Naast de meer traditionele kennisoverdracht aan de hand van presentaties over de in de PPC te vergelijken contractvormen, blijkt het spelen en beleven van een spelsimulatie goed te werken. Vervolgens kan het projectteam, onder begeleiding van de coaches, starten met het uitvoeren van de PPC. Daarvoor zijn tegenwoordig ook een internet-applicatie (Spilter) en een basis PPC-model beschikbaar. De Spilter-applicatie helpt vooral om de verschillen tussen de contractvormen in de projectspecifieke context te analyseren, terwijl het rekenmodel vooral het doorrekenen van de geanalyseerde verschillen vereenvoudigt. De geactualiseerde opzet zorgt derhalve voor een betere voorbereiding, een efficiëntere en projectspecifieke analyse en een soepelere verwerking van de inzichten (in een kasstroomoverzicht).

PPC, altijd goed!

Op deze manier kan een PPC van start tot finish in circa 4 werkdagen worden afgerond. De totstandkoming van een PPC vereist het nodige huiswerk en tijdsinzet van de deelnemers. Maar tegelijkertijd biedt het een unieke kans om het project systematisch van voorbereiding tot exploitatie, gedurende de gehele levenscyclus, te analyseren.

Een PPC is essentieel voor het inkoopproces. De PPC dwingt het projectteam vroegtijdig alle kostenramingen voor aanleg en onderhoud beschikbaar te hebben. Daarnaast is ook vroegtijdig inzicht in de risico’s en eigen projectkarakteristieken noodzakelijk. De PPC geeft snel en systematisch inzicht in de verschillende contractvormen en de implicaties daarvan voor het budget en de planning van het project. De uitkomst blijkt in een aantal gevallen verrassend en is zeker niet altijd hetzelfde.

Kortom: doe mee en ervaar via de geactualiseerde PPC de meerwaardepotenties voor jouw project!