Noodregeling voor DSB

De Arrondissementsrechtbank van Amsterdam heeft vanochtend op verzoek van de Nederlandsche Bank de noodregeling van toepassing verklaard op DSB. De noodregeling ‘bevriest de activa en de passiva van de bank’. Er worden bewindvoerders aangesteld die de activiteiten van DSB afbouwen, rekening houdend met de belangen van klanten en schuldeisers.

Dit is een buitengewoon ingrijpende maatregel, met grote gevolgen voor alle betrokkenen. Vooral voor de klanten en de werknemers van DSB. Maar deze uitkomst was onvermijdelijk. Dit weekend hebben de staat, DNB en een consortium van vijf banken, Rabo, ABN Amro, ING, Fortis Bank Nederland en SNS, gezocht naar een andere oplossing. Dat was een constructief overleg. De wil was er om eruit te komen, maar de risico´s waren voor alle partijen te groot.

Het is belangrijk te constateren dat de problemen van DSB niet zijn veroorzaakt door de kredietcrisis. Het gaat om een individuele, relatief kleine bank die zelf in problemen is gekomen door de bedrijfsvoering, onrust bij klanten, onduidelijke communicatie en de onzekerheid die daardoor is ontstaan. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat de DNB de noodregeling heeft aangevraagd voor DSB.

De minister van Financiën zal er al het mogelijke aan doen om de gevolgen voor de klanten te beperken. Voor de spaartegoeden treedt naar verwachting op korte termijn het depositogarantiestelsel in werking, waarbij tegoeden tot 100.000 € worden terugbetaald. Het is goed dat DNB samen met de banken een oplossing heeft gevonden voor DSB-klanten die geen betaalrekening bij een andere bank hebben.

Voor vragen kunnen consumenten zich wenden tot de website van De Nederlandsche Bank, www.dnb.nl of bij de Informatiedesk (0800-020 1068).

Vertegenwoordigers van de media zijn uitgenodigd voor een persconferentie op maandag 12 oktober, om 13.30 uur bij De Nederlandsche Bank in Amsterdam.