Eenderde van de werknemers valt onder een arbocatalogus

Sinds de nieuwe Arbowet in 2007 is ingegaan, heeft minister Donner van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 57 zogenoemde arbocatalogi goedgekeurd. 33, van de werknemers valt hiermee onder de werking van een arbocatalogus. Een arbocatalogus beschrijft hoe werkgevers en werknemers samen zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving.

Naast de 57 arbocatalogi die zijn goedgekeurd, zijn er vijftig arbocatalogi voor toetsing bij de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingediend waarover nog wordt beslist. Als de minister deze arbocatalogi in orde vindt, valt ruim 47% van de werknemers onder de werking van een catalogus. Daarnaast is men in verschillende sectoren nog volop bezig met het opstellen van catalogi. De afspraken in de arbocatalogus mogen niet strijdig zijn met de wettelijke voorschriften.

Robin Linschoten, voorzitter van de Commissie Begeleiding Arbocatalogi van de Stichting van de Arbeid: “We zijn behoorlijk op weg. Als het mee zit zijn er eind 2009 honderd arbocatalogi. Maar er moet nog een behoorlijke weg afgelegd worden. Het aantal kan nog fors worden uitgebreid. En diverse catalogi zijn nog niet compleet.”

Werknemers en werkgevers in een branche of sector kunnen een arbocatalogus opstellen. In branches en sectoren die een goedgekeurde arbocatalogi hebben, gebruikt de Arbeidsinspectie deze arbocatalogus als uitgangspunt bij inspecties in bedrijven. Het opstellen van een arbocatalogus is niet verplicht. Een werkgever moet wel inzichtelijk kunnen maken dat hij voldoet aan de Arbowet.

Op het arboportaal worden de goedgekeurde arbocatalogi gepubliceerd www.arboportaal.nl. Op de site van de Stichting van de Arbeid (www.stvda.nl) is meer informatie te vinden over Arbocatalogi.