Oprichting Ondernemend Venlo

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Burgemeester Bruls, u bent niet alleen burgemeester maar ook boegbeeld van Ondernemend Venlo. Met het vertrouwen dat u in de Venlose ondernemers en in deze stichting stelt, wordt Ondernemend Venlo zeker een sterke speler binnen het Noord-Limburgse krachtenveld.

En met een voorzitter als Theo Stroeken is het een slagvaardige, maar ook een hartelijke stichting. [iets over Theo Stroeken en ervaringen in Tweede Kamer]

Het is duidelijk dat de ondernemers elkaar hier goed kennen en elkaar weten te vinden. Binnen Ondernemend Venlo maakt u zich samen sterk voor betere infrastructuur en méér economische groei. U bent samen een goede gesprekspartner voor overheden.

Samenwerken is de kracht van deze regio.
· Binnen ondernemend Venlo
· Binnen de steeds groter wordende gemeente Venlo
· Binnen heel Limburg (ik denk dan aan VNO, NCW en het hele bedrijfsleven in Limburg)

Kracht om samen sterk te staan is het geheim van het succes van deze regio.
· Noord-Limburg is in omvang het tweede tuinbouwgebied van Nederland. Het behoort met de buurregio Niederrhein tot de grootste tuinbouwgebieden in Europa.
· Venlo is het derde logistieke knooppunt van Nederland, na Rotterdam en Schiphol. Als ‘inland-port’ is uw stad een belangrijke schakel tussen de Nederlandse mainports aan de ene en het Europese achterland aan de andere kant.
· Venlo is een belangrijk zwaartepunt van industriële bedrijvigheid. En dan heb ik het niet alleen over Océ maar over nog ongeveer 400 andere industriële bedrijven.

Dat is te danken aan de inspanningen van u: ondernemers en bestuurders uit Venlo. Maar we dragen ook vanuit Den Haag ons steentje bij.

Want we willen ook hier in Noord-Limburg dóórpakken. Net zoals wij dat doen in de rest van Nederland. Te lang heerste er een cultuur van vertraging en besluiteloosheid. Gelukkig waait er nu een nieuwe wind.

We hebben een spoedaanpak wegen waarmee we 30 hardnekkige fileknelpunten nog deze kabinetsperiode aanpakken. We hebben een nieuwe manier van besluitvorming geïntroduceerd: sneller, beter en doelgerichter.

Een belangrijk project in deze regio is de aanleg van de nieuwe A74. Samen met de A4 Midden Delfland staat dit hoop mijn prioriteitenlijst voor de aanleg van wegen. De aanleg van de A74 wordt breed gedragen binnen de politiek en belangenorganisaties. En terecht, want het is de ontbrekende schakel voor het doorgaande verkeer vanaf de Randstad naar belangrijke industriegebieden in het Ruhrgebied en Zuid-Duitsland.

Op Nederlands grondgebied gaat het slechts om 2500 meter. In de jaren ’90 bestond al het plan om deze weg aan te leggen. Toch is het nog steeds niet gelukt om alle woorden die er over deze weg gesproken zijn om te zetten in daden. Er is nog geen meter asfalt gelegd.

Daar komt nu snel verandering in.

· Begin volgend jaar onderteken ik het ontwerp tracébesluit voor deze weg
· Daarna beginnen we zo snel mogelijk met bouwen
· We streven ernaar dat de weg in 2012 in gebruik wordt genomen

Daar profiteren we nu van omdat het werkgelegenheid oplevert in deze tijd van crisis.

En we profiteren er straks van
· Als het doorgaande vrachtverkeer naar Duitsland niet meer door Venlo rijdt.
· En als Venlo straks in 2012 vanwege de Floriade in het middelpunt van de belangstelling staat en goed bereikbaar is. Organisatie verwacht meer dan 2 miljoen bezoekers in een half jaar tijd, grotendeels uit Duitsland. We doen ons uiterste best om de A74 op tijd voor de Floriade af te hebben.

We werken keihard aan de A73. Deze weg is cruciaal voor de bereikbaarheid van Venlo vanuit zowel het noorden als het zuiden. Natuurlijk hebben we tegenslagen gekend , maar het einde is in zicht. Per 1 december gaan de Roertunnel en de tunnel bij Swalmen definitief open.

We zijn op dit moment ook aan het werk bij het grensemplacement bij Venlo aan de A67. We verbeteren de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs, die hier ’s nachts vaak slapen. Helaas is dat hard nodig. Daarom komt er betere verlichting en cameratoezicht.

Dankzij de inspanningen van de gemeente Venlo hebben we een alternatieve parkeerplaats voor de vrachtwagens die nu niet op het grensemplacement terechtkunnen.

We hebben net een film gezien waarin duidelijk werd dat u nog één wens hebt: De verdubbeling van de spoorlijn Eindhoven-Dusseldorf bij Nettetal.

In het algemeen ligt de verantwoordelijkheid voor regionale grensoverschrijdende verbindingen bij de decentrale overheden. Zij voeren voor deze verbindingen verkenningen uit. Dat doen zij samen met hun buitenlandse collega’s. Als het nodig is dan stimuleer ik de regio’s met raad en daad om hun initiatieven verder te brengen.

Voor deze verbinding geldt dat de gemeente Eindhoven het project trekt, met Venlo en Mönchengladbach als partners. Als wij een concreet, uitgewerkt plan ontvangen, kan ik kijken of we een laatste zetje kunnen geven en waar dat uit zou moeten bestaan.

Beste mensen,

Ik ben trots op Limburg. Ik ben blij dat ik er samen met u aan werk om deze sterke regio nog sterker te maken. Vandaag is een feestelijke dag. Venlo gaat nòg beter doen waar het goed in is: ondernemen, samenwerken, verbinden.

Ik wens u een vruchtbare samenwerking, veel goede zaken en een steeds beter bereikbare stad.