Opening van De Wereld Op Zuid in Rotterdam

Dames en heren,

Dank voor uw uitnodiging om hier te komen kijken. En dank voor het eerste exemplaar van het boek, De Wereld op Zuid. Bouwen aan een brede school.

Dames en heren,

Ordelijkheid en rust - dat is wat de ontwerpers van de naoorlogse stadsuitbreidingen voor ogen hadden. Het moesten zelfstandige wijken worden met eigen voorzieningen, maar voor werk en cultuur gericht op het centrum. Zo ontstonden Zuidwijk, Pendrecht en Lombardijen.

Bedoeld voor Rotterdamse harde werkers. Met, óók toen al, veel aandacht voor hun kinderen. Een medewerker van de Dienst voor Stadsontwikkeling en Wederopbouw schreef in 1962:

"Waar wonen en vrijetijdsbesteding steeds meer identiek worden, behoort de woonwijk steeds meer het karakter te krijgen van een ontspanningsgebied, dat tevens kan dienen als sociaal territoir voor diegenen die tezamen de toekomstige samenleving moeten vormen: de jeugd".

Hij bedoelde te zeggen: een wijk, waar kinderen ruimte hebben om buiten te spelen en al doende hun sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Dat was voor die tijd heel wat. Zeker als je de nauwe steegjes in je achterhoofd houdt, die in vooroorlogs Rotterdam veel voorkwamen.

Maar tijd is meedogenloos. De modelwijken van toen zijn de krachtwijken van nu. En meer nog dan tijdens de wederopbouw, is de vraag wat kinderen nodig hebben, een belangrijk richtsnoer bij de herinrichting van oude wijken en het ontwerp van nieuwe wijken.

De school van de toekomst speelt daarbij een belangrijke rol. Dat is de brede school: een samenhangend geheel van voorzieningen in de wijk, dat kinderen kansen biedt op optimale ontwikkeling.

Landelijk komen er steeds meer brede scholen. In het kabinet was afgesproken dat er in 2011 1200 brede basisscholen moesten zijn. Maar zoveel zijn er nu al. Daarom steunen we nu de gemeentelijke ambitie om te streven naar 1500 brede basisscholen in 2011.

Dat betekent: 1500 keer een veelvoud van functies en voorzieningen. Van volleybalclub tot consultatiebureau. Van Nederlandse les tot oriëntaalse dans. Van peuterspeelzaal tot basisschool. Van faalangsttraining tot klarinetles.

Allerlei combinaties tussen onderwijs, sport, jeugdzorg en cultuur zijn mogelijk. Het kan allemáál. Daarom heb ik de brede school ook al eens de school van de onbegrensde mogelijkheden genoemd. Een school waar elk kind de ruimte krijgt om zich veelzijdig te ontwikkelen. En dat in steeds meer gevallen in een rooster van 7 tot 7. Dat ook werkende ouders daar gelukkig van worden, dat hoef ik u natuurlijk niet te vertellen.

Hier, in de Wereld op Zuid, bent u al een tijdje bezig te bouwen aan zo'n school voor de toekomst. In maart was het dan zover en verhuisde u ook echt samen naar één gebouw. En vandaag aan mij de eer, om het officiële startsein te geven. Dit schooljaar mag de hele wereld weten dat de Wereld op Zuid er staat.

Met vijf organisaties hebt u de handen ineengeslagen om kinderen een samenhangend programma aan te bieden, bedoeld om de cognitieve, motorische en sociale vaardigheden van de kinderen te ontwikkelen.

Het is nogal een uitdaging om jezelf te blijven als organisatie, en tegelijk deel uit te maken van een groter geheel. Maar voor zoiets als een doorlopende leerlijn heb je inhoudelijke afstemming nodig. U hebt dat goed voor elkaar, bijvoorbeeld als het om de sociaal-emotionele vaardigheden gaat - omdat u allemaal hetzelfde programma gebruikt om die vaardigheden bij kinderen te versterken.

Daarnaast krijgt de samenhang vorm door te werken vanuit dezelfde kerndoelen en kernwaarden.

Vijf kerndoelen en vijf kernwaarden, gedeeld door vijf organisaties, dat roept bij mij het beeld op van vijf vingers van dezelfde hand - een echt integrale voorziening dus, als ik het even in jargon mag zeggen. Een voorbeeldig staaltje van de doorontwikkeling van een brede school!

Dat de Wereld op Zuid een echte school van de toekomst is, zie ik in de omgang met schooltijd. U hebt ervoor gekozen van de traditionele schoolweek af te wijken. Met verlengde dagen op maandag, woensdag en donderdag. Inspelen op eigentijdse behoeften van kinderen en hun ouders weegt voor u gelukkig zwaarder dan vasthouden aan oude tradities, zoals de vrije woensdagmiddag.

Al met al staan we hier in een maatschappelijke onderneming, die voorop durft te lopen. Een organisatie met lef, zoals je die wel vaker tegen komt in 010!

Toch is het goed om zo'n nieuwe organisatie met zulke hoge ambities op de voet te volgen. Om te zien in hoeverre de gestelde doelen daadwerkelijk haalbaar zijn in de praktijk. Of dat er tussen droom en daad bezwaren in de weg staan, die niet waren voorzien.

Daarom wordt er bij de start van het eerste schooljaar van de Wereld op Zuid een leertraject opgezet, waarbij de gemeente Rotterdam, de deelgemeente Charlois en OCW gevraagd zijn mee te doen. Mijn antwoord daarop is zonder meer ja, want als pleitbezorger van de brede school, ben ik natuurlijk heel benieuwd hoe het hier gaat lopen. Omdat een monitor onderdeel uitmaakt van het leertraject, kunnen ervaringen op de voet worden gevolgd. Die schat aan ervaringen wil ik graag overbrengen op anderen, zodat die ervan kunnen leren.

En actief meedoen, betekent ook dat ik mijn best zal doen obstakels weg te nemen, als die opduiken in de vorm van regelgeving of geldstromen.

Dames en heren,

Kort na de oorlog bedachten stedenbouwkundigen al, dat er in nieuwe wijken genoeg speelruimte voor kinderen moest zijn, omdat kinderen door te spelen hun sociale vaardigheden konden versterken.

In onze tijd is ons wensenlijstje langer. We willen kinderen sociaal vaardig maken, maar ook hun eventuele achterstanden wegwerken. We willen dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Tegelijk willen we de sociale cohesie in de wijk versterken.

De brede school is het beste antwoord daarop. En hier, in de Wereld op Zuid, gaat u daar voortvarend Rotterdams mee aan de slag.

Ik wens u allemaal enorm veel succes - en zal de ontwikkelingen op de voet volgen.

Dank u wel.