De start van de werkzaamheden aan de Tweede Coentunnel en de Westrandweg

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Als eerste wil ik Fred Delpeut bedanken voor zijn hartelijke woorden. Fred, je hebt je sporen verdiend als HID IJsselmeergebied en ik weet zeker dat je ook in je nieuwe functie hier in Noord-Holland de juiste man op de juiste plaats bent.

Het is een spannende tijd voor de Noordvleugel van de Randstad. De bouw van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg staat niet op zichzelf:
· We werken aan negen spoedwetprojecten rond Amsterdam. Dit werk is nu nog in de planologische fase, maar nog deze kabinetsperiode begint het daadwerkelijke werk aan de wegen.
· We breiden de wegcapaciteit op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere uit.
· We gaan de A9 rond Badhoevedorp omleggen (start 2012).

Zo wordt onze hoofdstad de komende jaren een stuk beter bereikbaar. Juist nu onze economie het moeilijk heeft, is het belangrijk dat we onze infrastructuur versterken. Daar hebben we nu profijt van doordat mensen aan de slag blijven. En we hebben er straks profijt van doordat een goede bereikbaarheid de internationale concurrentiepositie van de metropool Amsterdam verbetert.

Het is van het grootste belang dat we dóórpakken. Niet alleen hier in de regio, maar in heel Nederland. Te lang heerste er een cultuur van vertraging en besluiteloosheid. Die is slecht voor de bereikbaarheid, slecht voor de bewoners van steden en dorpen, slecht voor de economie en slecht voor ons milieu.

Ik constateer dat er een nieuwe wind is gaan waaien.

We hebben een nieuwe manier van besluitvorming geïntroduceerd: sneller, beter en doelgerichter. We hebben een spoedaanpak wegen waarmee we 30 hardnekkige fileknelpunten nog deze kabinetsperiode aanpakken. En we hebben straks een crisis- en herstelwet die nog extra mogelijkheden biedt om voortvarend aan de slag te gaan.

Ik proef overal in het land de spirit om een nieuw hoofdstuk te beginnen en in plaats van ‘land van vertraging’, ‘land van vooruitgang’ te worden.

Die spirit proef ik zeker ook hier.


Vandaag beginnen we aan een indrukwekkend, omvangrijk project. Een project waar meer dan twintig jaar over gepraat is. Op 29 juli hebben we definitief het mandaat gekregen.
Die dag verklaarde de Raad van State het Tracébesluit Westrandweg onherroepelijk.
Het is nu ruim een maand later, en we gaan aan de slag!
We danken die snelheid voor een belangrijk deel aan uitstekende voorbereidingen van de gemeente Amsterdam.

We gaan hier letterlijk vele bergen verzetten. De omvang van dit project is enorm:
· Een deel van de Westrandweg wordt het langste viaduct van Nederland: een snelweg op palen van 3,3 kilometer lang.
· Het diepste punt van de Coentunnel ligt 23 meter onder het Noordzeekanaal.
· De A10 - hier pal naast deze tent - ligt op een hoogte van ongeveer 10 meter. U heeft allemaal kunnen zien dat naast deze tent twee ijzeren staven in de grond staan. Die staven markeren de rand van de verbrede A10. U begrijpt dat de hoeveelheid zand die hier gestort gaat worden enorm is.

Vanaf vandaag rijden er vrachtwagens met zand af en aan. Iedereen die op de A10 rijdt kan dat zien. Voor degenen die dagelijks in de file voor de Coentunnel staan zijn deze vrachtwagens een lichtpunt aan de horizon.

Medewerkers van het projectteam Tweede Coen/Westrandweg van Rijkswaterstaat krijgen nu al signalen van opgeluchte automobilisten binnen. Zo ontvingen zij vorige week een email van een automobilist die schrijft:
“Ik rij nu iedere morgen met een heel plezierig gevoel naar mijn werk.
Als ik al die activiteiten van de graafmachines zie, dan word ik helemaal blij.
Eindelijk gaat die 2e tunnel er dan toch komen!”

Ik kan deze man goed begrijpen. Ik zei net al dat er meer dan twintig jaar over dit knelpunt gepraat wordt. Al die tijd maakt de Coentunnel dagelijks onderdeel uit van filemeldingen op de radio. ‘File bij de Coentunnel’ is een overbekend begrip, zelfs bij mensen die niks met deze tunnel te maken hebben.

Vandaag vieren we dat het einde in zicht komt. De Tweede Coentunnel en de Westrandweg zijn in 2012 af. Daarna begint de renovatie van de Eerste Coentunnel en die is een jaar later gereed. Vanaf die tijd kan de tunnel echt veel grotere verkeersstromen verwerken. Dankzij de wisselstrook zijn er in de spits altijd 5 stroken beschikbaar!

Ook ontlast de Westrandweg de A10-west, zodat de leefbaarheid in aangrenzende buurten verbetert.

Voor Hans Gerson moet dit alles een geweldig vooruitzicht zijn. Hans, je bent hier vandaag als bestuurslid van de stadsregio Amsterdam maar je bent natuurlijk ook net begonnen als wethouder van Verkeer en Vervoer.

Ik kan me geen betere wethouder voorstellen dan iemand die al 34 jaar voor de gemeente Amsterdam werkt en die jarenlang Algemeen Directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf is geweest. Vanuit die functie weet je als geen ander hoe belangrijk de Westrandweg is.

Hans, ik kan me voorstellen dat je nog iets over dit project wil zeggen.
Het woord is aan jou.