Denk Vooruit-campagne dit najaar voortgezet

Minister ter Horst presenteert het noodpakket

Vanochtend verscheen in het Nederlands Dagblad een artikel over de Denk Vooruit-campagne van het ministerie van BZK. In dat artikel staat onjuiste informatie over de campagne.

Dit najaar voert het ministerie opnieuw een Denk Vooruit-campagne. Minister Ter Horst vindt het belangrijk dat mensen beseffen dat ook in Nederland noodsituaties kunnen ontstaan en dat het verstandig is om je hierop voor te bereiden.

De Denk Vooruit-campagne zal daarom ook dit jaar in het teken staan van de voorbereiding op noodsituaties. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het noodpakket..Voor de campagne wordt gebruik gemaakt van tv-spots, radiocommercials, banners en de website www.denkvooruit.nl.

Uit evaluatieonderzoek blijkt dat de vorig jaar gehouden Denk Vooruit-campagne succesvol is geweest. Driekwart (75%) van de Nederlanders weet door de campagne dat de overheid adviseert een noodpakket in huis te halen. Evenzoveel mensen (74%) vinden het belangrijk dat de overheid informatie geeft over het voorbereiden op noodsituaties; 68% vindt het ook voor zichzelf een belangrijk onderwerp.

Nederlanders staan redelijk positief tegenover het noodpakket: de meerderheid (56%) vindt het handig om een noodpakket in huis te hebben. Vier van de tien (42%) mensen geeft aan interesse te hebben in een compleet noodpakket als dit in de winkel te koop is. Als voornaamste reden om geen compleet noodpakket aan te willen schaffen, geeft men aan dat ‘men al veel ervan in huis heeft’.

En dat is goed. Het doel van de campagne is niet om mensen aan te zetten tot de aanschaf van een kant-en-klaar noodpakket. Net als vorig jaar gaat het erom dat mensen zich bewust zijn dat er iets kan gebeuren en dat het goed is je daarop voor te bereiden. Dat kan met een kant-en-klaar noodpakket, maar ook door thuis een aantal spullen bij elkaar te zoeken en op een handige plek te bewaren.

De feitelijke boodschap ‘zorg dat je een noodpakket in huis hebt’ blijft ongewijzigd. Wel is besloten om in de campagne van dit jaar meer aandacht te besteden aan het feit dat mensen al veel spullen in huis hebben en dat het verstandig is die op één plek te bewaren. En natuurlijk kunnen mensen nog steeds een kant-en-klaar noodpakket kopen in de winkel. Dat wordt ook steeds gemakkelijker, omdat er steeds meer aanbieders van noodpakketten op de markt zijn.