'Bedrijven moeten consumenten duidelijk informeren'

'De consument moet door een bedrijf altijd op transparante wijze geïnformeerd worden over zijn rechten en plichten en de algemene voorwaarden die zijn verbonden aan een contract'. Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk in antwoord op Tweede-Kamervragen over de werkwijze van het bedrijf Pretium waarbij een consument zonder reactie akkoord gaat met een levering.

Onduidelijkheid

Pretium heeft een brief aan de consument gestuurd waarin staat dat de consument voortaan in het weekend en 's nachts gratis kan bellen. De prijs van het nieuwe abonnement is gelijk aan de prijs van het huidige abonnement van de consument. Het is voor de consument echter niet duidelijk of het hier gaat om de wijziging van de voorwaarden van een bestaand contract of om een geheel nieuw contract. Bovendien kan de consument uit de brief niet opmaken of er een nieuwe looptijd aanvangt of dat hij zijn huidige contractsduur behoudt.

Contractuele gevolgen

Heemskerk schrijft dat het voor de consument in het geval van Pretium niet duidelijk is wat de contractuele gevolgen zijn en of de consument dus langer aan het contract vast zit dan voor de omzetting. 'De consument moet op transparante wijze geïnformeerd worden over zijn rechten en plichten en de algemene voorwaarden. Het is belangrijk dat een consument op een goede manier zijn keuzes kan maken. Dit betekent op de juiste wijze informatie krijgen over kwaliteit, prijzen en de voorwaarden van een contract, waaronder in het bijzonder de looptijd van het contract,' aldus Heemskerk.

Heemskerk is daarom van mening dat het goed zou zijn als Pretium in het vervolg in brieven aan haar klanten deze informatie op transparante wijze opneemt. "Het oordeel of de omzetting van Pretiumabonnees rechtsgeldig is, laat ik aan de Consumentenautoriteit en de OPTA en het eindoordeel is aan de rechter," aldus de staatssecretaris.

OPTA

Eerder al gaf de rechter de opdracht aan Pretium om oneigenlijk gebruik van de naam OPTA in verkoopgesprekken te staken.