121die brief Waalkens.doc

<Dhr. H.E. Waalkens

Voorzitter van de vaste commissie voor

Europese Zaken van de

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof 4

Den Haag

Directoraat Generaal Europese Samenwerking

Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum

30 januari 2008

Behandeld

DGES-BJA

Kenmerk

DGES-126/08

Telefoon

070 348 4746

Blad

3/3<>

Fax

070 348 4412

Bijlage(n)

Betreft

Uw brief d.d. 5 december 2007 betreffende

Implementatie van richtlijnen

Mede namens de minister-president en de minister van Justitie beantwoord ik hierbij uw brief van 5 december 2007 betreffende de implementatie van richtlijnen als volgt.

Op 19 mei 2006 werd de Tweede Kamer het kabinetsstandpunt ‘Nederland in Europa – Europa in Nederland’ toegezonden. Daarin werd aangekondigd dat de staatssecretaris voor Europese Zaken ieder kwartaal een kwalitatieve appreciatie van de implementatieresultaten ter bespreking aan de ministerraad zal voorleggen om deze vervolgens samen met het desbetreffende kwartaaloverzicht implementatie aan de beide kamers der Staten-Generaal te zenden. Inmiddels zijn de beide Kamers met ingang van april jl. drie brieven van het kabinet toegezonden.

In het afgelopen jaar heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken het interdepartementaal Termijnbewakingssysteem implementatie Europese regelgeving, kort gezegd de i-Timer, ontwikkeld. Anders dan de tot nog toe bekende kwartaaloverzichten volstaat dit elektronisch systeem niet met het signaleren waar implementatietermijnen van Europese richtlijnen en kaderbesluiten zijn overschreden. Vanwege diens early warning functie geeft de i-Timer ook aan, waar termijnoverschrijding dreigt. Eind november jl. is de i-Timer in gebruik genomen. Vanaf heden zal uw Kamer kwartaaloverzichten ontvangen die zijn ontleend aan de i-Timer. Met dit overzicht gaat een aantal van de wensen, zoals door uw commissie geuit, in vervulling. Ik wijs u hierbij op het volgende.

(mate van overschrijding)

Het overzicht geeft per te laat geïmplementeerde richtlijn of kaderbesluit exact aan wat de lengte van de overschrijdingstermijn is. Daarbij wordt de lengte niet in maanden uitgedrukt, zoals in uw brief wordt voorgesteld, maar in dagen; mij lijkt dit overigens geen bezwaar te zijn – integendeel zelfs.

(toekomstige achterstanden)

Uw commissie zou voortaan niet alleen willen zien waar implementatietermijnen zijn overschreden, maar ook waar termijnoverschrijding dreigt. Bij de i-Timer is sprake van een zodanig early warning systeem dat de aan de i-Timer ontleende overzichten voortaan precies aangeven waar termijnoverschrijdingen dreigen.

(benoemen achterblijvende ministeries)

Uw commissie vraagt om ingeval van te late implementatie niet alleen het voor de implementatie eerstverantwoordelijke ministerie te benoemen, maar ook het ministerie, waar de implementatieproblemen zich feitelijk voordoen. Ook aan deze wens wordt in de i-Timer-overzichten tegemoet gekomen - dit bovendien niet alleen bij feitelijke overschrijdingen, maar ook indien overschrijding dreigt.

Wat de algemene informatieverstrekking over de stand van zaken m.b.t. imple-mentatie van richtlijnen en kaderbesluiten betreft, zal ik de beide Kamers per kwartaal aan de i-Timer ontleende overzichten toezenden. Deze zullen uiteraard weer zijn voorzien van een appreciatiebrief, waarin de cijfermatige gegevens in algemene termen zullen worden samengevat.

Bovendien zal ik op uw verzoek voortaan in de appreciatiebrief per richtlijn of kaderbesluit waarvoor dit geldt, de oorzaken van de achterstanden benoemen evenals eventueel reeds gestarte inbreukprocedures.

Overigens zijn enkele van de commissies uit de Tweede Kamer er recent toe overgegaan ten aanzien van implementatie-achterstanden de eerstverantwoordelijke bewindspersoon rechtstreeks aan te spreken. Zo’n rechtstreekse benadering acht ik efficiënt, aangezien deze tijdwinst en directe informatie oplevert.

Rest mij te benadrukken dat de minister-president, de minister van Justitie en ik het bijzonder waarderen dat ook aan de zijde van uw commissie meer dan voorheen de vinger aan de pols zal worden gehouden om zodoende het doel van tijdige implementatie te helpen bereiken. Nederland is in de afgelopen jaren op implementatievlak beter gaan presteren, maar we zijn er nog niet. Ook voor ons geldt, dat iedere overschrijding van een implementatietermijn er nog altijd één teveel is. Bij het wegwerken van implementatie-achterstanden en bij het voorkomen dat zulke achterstanden gaan ontstaan, menen wij dan ook op de blijvende inzet van u en van uw commissie te mogen rekenen.

De staatssecretaris voor Europese Zaken,

Frans Timmermans

>