Uitreiking Rijksmuseum Partnerprijs

Speech staatssecretaris van Economische Zaken, Frank Heemskerk, bij de uitreiking van de Rijksmuseum Partnerprijs, op 15 juli 2009 in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Heemskerk bij uitreiking Riiksmuseum Partnerprijs

Ik speech nooit in mijn vakantie, maar vandaag maak ik graag een uitzondering. Want een bezoek aan het Rijksmuseum hóórt bij vakantie. Ik ga zelf zo ook nog even het museum in. Rembrandt en zijn Nachtwacht zijn wereldwijd bekend en trekken mensen uit alle hoeken van de wereld. En bovendien zijn de partners van het Rijksmuseum van groot belang voor het Nederlands toerisme.

Rembrandtontbijt

  • Dit is alweer 5e Rembrandtontbijt op rij, wordt traditie! Een traditie die vier jaar geleden werd geboren voorafgaand aan het Rembrandtjaar. Ontbijt is blijk van dank aan de inwoners van Amsterdam. Ben dan ook blij dat u in zo groten getale bent gekomen.
  • Wij vieren vandaag Rembrandt's verjaardag met haring en wittebrood, het dagelijks ontbijt van Rembrandt.


Rembrandt

  • Rembrandt was niet alleen een groot schilder, maar ook een rasechte ondernemer.
  • Zijn etsen waren zijn marketing, geliefd door verzamelaars en verspreid door heel Europa. Rembrandt bewerkte regelmatig zijn koperplaten om steeds net een andere ets te kunnen produceren, die de verzamelaars dan ook moesten hebben. Door verkoop en wijde distributie van zijn etsen werd Rembrandt al tijdens zijn leven een bekende naam in heel Europa.
  • Rembrandt werd geholpen door een internationaal netwerk van handelaren, kunstenaars en connecties. Hij werd 'geplugd' door bemiddelaars, zoals de Hollandse consul in Messina, Abraham Casembroot, die een rol speelde bij de opdracht van de Siciliaanse Don Antonia Ruffo aan Rembrandt.
  • Rembrandt was een merk. Hij maakte zijn studio tot een werkplaats waar leerlingen in zijn stijl werkten en als 'Rembrandt' werden verhandeld. Daarmee kon hij voldoen aan de grote vraag naar zijn schilderijen. Hij was een vrije ondernemer, die zo min mogelijk afhankelijk wilde zijn van rijke beschermheren. Liever produceerde hij voor de vrije markt.

Rijksmuseum Partnerprijs

  • Het is een bijzondere dag, want ik mag vandaag de 1e Rijksmuseum Partnerprijs uitreiken aan de beste partner van het Rijksmuseum. Een partner, die heel veel mensen naar dit mooie museum heeft geleid. Zoals de Hollandse consul in Messina in Rembrandt's dagen.
  • Voor ik de winnaar bekend maak, ga ik nog kort in op het toerisme, het belang van samenwerking en op de genomineerden.

Toerisme

  • Het toerisme levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse samenleving.
  • Toeristen besteden in Nederland jaarlijks tientallen miljarden euro's (35,3 miljard euro in 2007) en bijna 400.000 mensen werken in de toeristische sector.
  • Als staatssecretaris van Toerisme span ik mij graag in voor extra bezoekers. Ik investeer jaarlijks 17 miljoen euro in de toeristische promotie van Nederland. Daarmee investeren we ook in het klassieke culturele erfgoed. Daarmee breng ik onze prachtige steden, het rijke culturele aanbod en klassiekers als onze tulpen en molens onder de aandacht van de buitenlandse bezoekers.
  • Ook ondersteun ik Holland Art Cities. Tijdens dit evenement, dat nog tot en met 2010 loopt, presenteren de vier grote steden van Nederland een ongekend kunstaanbod. Kunstliefhebbers onder u hebben wellicht dit voorjaar de tentoonstelling "De Kleuren van de Nacht" in het Van Gogh Museum bezocht. Of de beste werken van het Rijksmuseum bewondert in de tentoonstelling "De Meesterwerken". Dat laatste kunt u ook vandaag nog doen: De tentoonstelling loopt nog tot het einde van het jaar.
  • Uit een recent imago-onderzoek onder buitenlandse toeristen blijkt dat Nederlanders gezien worden als vrijdenkend, gastvrij en open. Bezoekers associëren ons land nog opvallend vaak met onze oude iconen: tulpen, kaas en molens. Ook Amsterdam en cultuur scoren hoog. Toerisme is dus van groot belang en wij hebben veel te bieden, maar de economische crisis raakt ook het toerisme.

Crisis Toerisme

  • In 2008 hadden we een daling van het inkomend buitenlands toerisme van 7 procent. Dit jaar wordt een daling van 4 % verwacht.
  • We zien door de crisis nieuwe trends in het vakantiegedrag van Nederlanders. Zo wachten we langer met boeken, en gaan we minder ver en minder lang. Dit biedt kansen voor het binnenlands toerisme.
  • Het is de verwachting dat er 100.000 meer Nederlanders dan vorig jaar op vakantie gaan in eigen land.
  • Ook het rijksmuseum merkt deze trend en heeft dit jaar minder buitenlandse bezoekers, maar meer binnenlandse bezoekers morgen verwelkomen.
  • Het is dus tijd om nieuwe kansen te creëren en er is creativiteit nodig om de nieuwe bezoekers te trekken.
  • Het Rijksmuseum en de Partners doen dat. Met publiekprivate samenwerking weten zij echte win-winsituaties te creëren. Een voorbeeldfunctie.


Genomineerden

  • Het Rijksmuseum heeft vele partners, maar de 3 genomineerden zijn dit jaar: Canal Company, ANWB & het Marriot Hotel.
  • Door een 'twee voor één'-actie met Canal Company kwamen afgelopen zomer meer dan 7000 bezoekers naar het rijksmuseum, tevens wisten zij meer dan 5000 bezoekers te trekken met een combikaart.
  • Op vertoon van een ANWB-pas kregen bezoekers 1 euro korting bij het Rijksmuseum, meer dan 12.000 mensen maakten hiervan gebruik.
  • Het Marriot Hotel wist door voorverkoop bijna 2000 kaartjes voor het Rijksmuseum te verkopen.
  • Drie mooie, succesvolle samenwerkingen.
  • We moeten de handen ineen slaan, deze partnerships zijn voorbeelden van wat een goede samenwerking kan creëren.

Prijsuitreiking

  • Dan komen we nu bij de prijsuitreiking.
  • De winnaar heeft in 2008 het meest in kwalitatief & kwantitatief opzicht het meest bijgedragen aan het stimuleren van een bezoek aan het Rijksmuseum bij de toerist.
  • De eerste winnaar van de Rijksmuseum partnerprijs is de Canal Company!

Prijs

  • Facsimile van de ets "De molen" van Rembrandt.
  • Ook mag ik u een "Blik vol Vriendschap" overhandigen waarmee u een jaar lang vriend van het Rijksmuseum bent