Overheidsinformatie wordt beter en sneller toegankelijk

Alle ministeries gaan samenwerken om overheidsinformatie beter te ontsluiten en sneller te bepalen welke papieren archieven wél en welke niet bewaard hoeven te worden.

Dat heeft het kabinet op voorstel van minister Plasterk (OCW) en staatssecretaris Bijleveld (BZK) besloten. Alle ministeries gaan in de periode 2009 tot en met 2019 samenwerken in één gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie om archiefachterstanden aan te pakken. Dit gebeurt in samenwerking met het Nationaal Archief. Door deze aanpak kan belangrijke overheidsinformatie sneller toegankelijk gemaakt worden voor publiek. Het Nationaal Archief ontwikkelt daarvoor met de ministeries een nieuwe selectieaanpak, waarin bepaald wordt welke stukken bewaard moeten worden. Die archiefstukken zullen vervolgens via het Nationaal Archief te raadplegen zijn.

De rijksoverheid gaat haar informatiehuishouding daarnaast verder moderniseren. Eind 2009 presenteert het kabinet een visie daarop. Eén van de doelen van de modernisering is om ambtenaren op een verantwoorde en duurzame manier digitaal te laten werken. Vooruitlopend op die visie heeft het kabinet al besloten, dat de departementen een gezamenlijke handleiding gaan hanteren om de organisatie rondom het beheer van digitale documenten in te richten.

De maatregelen maken deel uit van het kabinetsbrede programma 'Informatie op Orde', dat er op gericht is om overheidsinformatie voor alle gebruikers ervan beter vindbaar en toegankelijk te maken.