Prijsuitreiking voor de beste OV-navigator van 9292

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Vroeger dacht men dat treinvervoer op hoge snelheid niet mogelijk was, omdat de reizigers dan geen lucht meer zouden krijgen…
Vroeger dacht men dat de kar met paard een blijvertje was, en dat de hype van de automobiel voorbij zou gaan…
Vroeger dacht men dat er geen markt was voor de TomTom…

De geschiedenis leert ons dat ‘never say never’ zéker ook voor mobiliteitsontwikkelingen geldt.

In Nederland werken we hard aan de introductie van een actuele, multimodale reisplanner die het hele land bestrijkt.

Sommige mensen denken dat dat niet lukt. Maar ik voorspel u; die komt er wél.

Zo’n planner levert een grote bijdrage aan de mobiliteit van Nederlanders. Iedereen wil zich graag vlot en veilig van deur tot deur bewegen, met een betrouwbare en voorspelbare reistijd. Daarvoor moet je weten wat de beste keuze is voordat je gaat reizen. De auto? Openbaar vervoer? Of een handige combinatie van die twee? Reisinformatie, afgestemd op jouw situatie en locatie, is dan van het grootste belang.

Voor een vlot reisgemak is reisinformatie tíjdens de reis ook onmisbaar. Onbetrouwbaarheid is één van de grootste bronnen van ontevredenheid voor reizigers. Dat probleem is voor een deel op te vangen met de juiste informatie. Mensen horen liever hoe lang de file voor hén nog duurt, dan hoeveel kilometer er in totaal staat.

Om de reisinformatie in Nederland naar een hoger plan te brengen, komen minister Eurlings en ik met een Aanpak multimodale reisinformatie. Deze aanpak zal het reisgemak van de reiziger verbeteren en de keuzemogelijkheden vergroten.

We dóen al veel om het reisgemak van de Nederlanders te verbeteren.
Ten eerste werken we vanuit het Actieplan Groei op het Spoor aan de informatievoorziening en bewegwijzering op de 50 grootste stations. Zogenaamde I-teams [spreek uit: ie-teams] gaan deze stations langs en op basis daarvan worden verbeteringen voor de reiziger doorgevoerd. De teams kijken kritisch naar de logica van de informatievoorziening: waar hangen de borden? Welke routes nemen de reizigers? Hoe toegankelijk is de informatie?

Ten tweede groeit door heel Nederland het aantal informatiepanelen, om de reiziger beter te informeren op stations en haltes. Op die borden staan ook steeds vaker mededelingen over actuele gebeurtenissen, zoals vertragingen en verstoringen. Gelijktijdig verbeteren de vervoersbedrijven de serviceverlening in de bussen, trams en metro’s en treinen. Ze roepen vertragingen om of informeren de reiziger over alternatieve reisopties.

Ten derde onderzoekt Verkeer en Waterstaat hoe we initiatieven kunnen ondersteunen, waarbij de reiziger actuele en - in de toekomst ook multimodale - reisinformatie ontvangt. Bijvoorbeeld via een mobiele telefoon met internet.

Om dit allemaal mogelijk te maken is de bouw van een landelijke databank vol reisinformatiegegevens noodzakelijk. De twee grootste pijlers van zo’n landelijke databank zijn de weg en het openbaar vervoer.

De pijler weg bestaat al, in de vorm van de Nationale Databank Weggegevens. De NDW ontwikkelt zich goed. De databank dekt nu 2200 kilometer weg en dat wordt uitgebreid tot 5500 kilometer, zodat ook provinciale wegen een plek hebben.

Voor het openbaar vervoer bestaan er databanken met statische gegevens. De databank van onze gastheer, 9292, is daar een goed voorbeeld van. Maar we willen de reiziger ook goed kunnen informeren over vertragingen en incidenten. En niet alleen voor een deel van het netwerk, maar voor het hele land. Voor het openbaar vervoer werk ik daarom samen met overheden en vervoerders. Zo maken we de slag naar actuele informatie die het hele land bestrijkt.

Als de beide pijlers stevig staan, kunnen we er een dak bovenop zetten, in de vorm van multimodale reisinformatie. Daarmee kan de reiziger een samenhangend advies voor het openbaar vervoer en de weg krijgen, inclusief informatie over Park&Ride, parkeren en fietsvoorzieningen. De reiziger kan zo’n advies via diverse toepassingen ontvangen, van panelen op stations tot mobiel internet. Samen met provincies, regio’s, gemeentes en vervoerders wil ik dit voor elkaar krijgen. Dit zal ook te zien zijn in de Aanpak multimodale reisinformatie.

Dames en heren,
Straks is die landelijke, onafhankelijke database met kwalitatief hoogwaardige en actuele reisinformatie een feit. Vervoerders en marktpartijen kunnen de informatie vervolgens gebruiken om een concurrerende multimodale reisplanner in de markt te zetten. Het is duidelijk dat die interesse er is.

Ongetwijfeld laten de studenten ons zien dat er zelfs méér toepassingen zijn, dan we ooit hadden gedacht. Toepassingen, die in potentie bijzonder interessant zijn voor de markt en de consument.

Ik ben erg benieuwd naar jullie [de studenten] ideeën voor de reiziger. Waarschijnlijk zijn jullie als studenten ervaringsdeskundige in het openbaar vervoer, dus dat zal vast mooie dingen opleveren. Die innovaties zullen bijdragen aan een verdere aansluiting tussen het OV en de auto. En daar mogen jullie stuk voor stuk trots op zijn. Dankzij jullie wordt reizen in Nederland weer een stukje makkelijker en prettiger.

Ik noem, in willekeurige volgorde, de top drie van de inzendingen. Na een korte presentatie van jullie kant, horen we wie de winnaar is…

In de top drie zitten de volgende deelnemers:
Inzending 1, Robin Speyer.
Inzending 3, Sernin van de Krol.
Inzending 4 Herman Banken.

We houden de spanning er nog even in, maar ik feliciteer jullie alvast met het behalen van de top drie!