Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over problemen bij verpleeg- en verzorgingshuizen

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2923309


29 april 2009

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over problemen bij verpleeg- en verzorgingshuizen.

Hoogachtend,

de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker


Vraag 1

Wat is uw reactie op het bericht “Verpleeghuis Regina Pacis moet wijken”? 1)

Antwoord 1

Ik heb kennis genomen van het bericht in “de Gelderlander” van donderdag 20 maart jl., waarin wordt gemeld dat het bestuur van verpleeghuis Regina Pacis, dat haar bewoners heeft ondergebracht in tijdelijke huisvesting “Casa Intermezzo”, geen toestemming heeft om ook na eind 2010 gebruik te blijven maken van deze voorziening. De bewoners kunnen niet terugkeren naar de oude huisvesting omdat die inmiddels gesloopt is. De situatie is dus onomkeerbaar.
Het bestuur heeft mij bij brief van 10 februari 2009 van deze problematiek op de hoogte gesteld.

Vraag 2

Erkent u dat het onacceptabel is wanneer in 2010 180 bewoners op straat komen te staan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 2

Ja, ik vind het niet aanvaardbaar als in 2010 de bewoners van de tijdelijke huisvesting op straat zouden komen te staan. Immers, mensen die over een indicatie beschikken voor zorg inclusief verblijf dienen deze vorm van zorg ook te kunnen ontvangen. Indien er geen oplossing wordt gevonden met betrekking voor de beoogde nieuwbouw voor Regina Pacis, dienen daarom in de regio Arnhem maatregelen te worden genomen om te allen tijde te voorkomen dat de bewoners niet de passende zorg inclusief verblijf kan worden geboden.

Vraag 3

Is er voldoende opvang in de regio voor deze mensen bij andere zorginstellingen? Zijn er wachtlijsten in de regio? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 3

Er is op dit moment niet voldoende opvang voor de bewoners van Casa Intermezzo bij andere zorginstellingen in de regio. Vraag en aanbod zijn momenteel goed op elkaar afgestemd. Er is dus weinig leegstand en er zijn weinig wachtlijsten voor verpleeghuisplaatsen.
Casa Intermezzo kan nog ongeveer 2 jaar worden gebruikt. Er is dus nog geen acuut probleem. Wel moet op korte termijn worden onderzocht, indien de nieuwbouw van Regina Pacis niet snel kan starten, welke andere oplossingen kunnen worden geboden. Het is aan het zorgkantoor hier op korte termijn actie op te ondernemen. Ik zal hierover met het zorgkantoor op korte termijn in overleg treden.

Vraag 4

Hoe groot zijn de financiële problemen van Attent, waardoor de nieuwbouw stokt? Bent u bereid te onderzoeken of dit ook de zorg raakt?

Antwoord 4

Voor zover mij bekend spitst de financiële problematiek zich toe op het gegeven dat de oudbouw nog voor een aanzienlijk bedrag in de boeken staat waardoor, zoals de instelling mij heeft gemeld, het verstrekken van financiering voor de nieuwbouw bij de banken op problemen stuit.

Vraag 5

Is de Inspectie bekend met Casa Intermezzo van Innoforte? Zo ja, wat is uw oordeel over de locatie? Zo nee, bent u bereid daar te inspecteren?

Antwoord 5

De Inspectie is bekend met de tijdelijke huisvesting Casa Intermezzo.
Het betreft een tijdelijke voorziening waar verschillende zorginstellingen uit de regio Arnhem die verbouwen of nieuwbouw plegen gebruik van maken. De tijdelijke voorziening is onder verantwoordelijkheid van de Stichting Innoforte gerealiseerd voor een periode van vijf jaar. Het toenmalige College Bouw Zorginstellingen heeft dit geëntameerd.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg ziet op dit moment geen inhoudelijke reden om bij locatie Casa Intermezzo van Regina Pacis een inspectiebezoek af te leggen, maar de inspectie verricht in het tweede kwartaal van dit jaar wel een onderzoek naar de kwaliteit van zorg in Insula Deï (zie vraag 7).

Vraag 6

Wat is uw oordeel over de situatie in de instelling Insula Deï, waarover de voorzitter toegeeft dat er sprake was van incidenten? 2)

Antwoord 6

Uit informatie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg is mij gebleken dat de verhuizing naar de nieuwbouw van Insula Deï niet geheel zonder problemen is verlopen. Voor een deel waren deze problemen het gevolg van het feit dat op het moment van de verhuizing de nieuwbouw nog niet in alle opzichten gereed was. Deze problemen zijn inmiddels opgelost. Ook het gegeven dat een deel van het gebouw in gebruik werd genomen door 40 bewoners en een deel van de organisatie van Regina Pacis was debet aan de problemen. De cultuurverschillen tussen de beide organisaties werden aanvankelijk onderschat. De situatie is door het bestuur van de instelling onderkend en men heeft, zoals ook uit het door u genoemde krantenbericht blijkt, stappen gezet om de organisatie weer geheel op orde te brengen.


Vraag 7

Bent u bereid de inspectie te laten onderzoeken of de zorg in Insula Deï op orde is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wilt u de Kamer daarover informeren?

Antwoord 7

De Inspectie verricht in het tweede kwartaal van dit jaar een onderzoek. Tijdens dit bezoek beoordeelt de inspectie de kwaliteit van zorg in Insula Dei. De resultaten van dit bezoek worden – conform reguliere procedure – op de website van de IGZ (www.igz.nl) openbaar gemaakt. Het gedeelte van de nieuwbouw van Insula Deï waar Regina Pacis gebruik van maakt is recent getoetst door de IGZ in het kader van de Bopz aanmerking. Resultaat van dit bezoek is dat deze aanmerking zal worden afgegeven.

Vraag 8

Hoe oordeelt u over de problemen bij de Zorgboog? 3)

Antwoord 8

Hiervoor wijs ik u op het spoeddebat dat ik op 14 april jl. met de Kamer heb gevoerd en de antwoorden op de Kamervragen van Leijten en Agema van dezelfde datum (Kamervragen 2009Z06518, 2009Z06063 en 2009Z05923).


Vraag 9

Wat is uw oordeel over de klacht van de OR dat er bezuinigd is op de zorgverlening en dat er te veel geld wordt uitgegeven aan interim-personeel? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 10

Bent u bereid de OR er op te wijzen dat hij het recht heeft (in de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi)) om de Ondernemingskamer te laten onderzoeken of er sprake is van wanbeheer? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de Kamer informeren over de uitkomsten daarvan?

Antwoord 9, 10

Ik heb een brief van 27 maart van de centrale cliëntenraad, de ondernemingsraad, de raad van bestuur en de raad van toezicht van de Zorgboog ontvangen met de volgende passage: “De media wekken de indruk dat de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening schrikbarend achteruit holt, dat de Zorgboogdirectie verkeerde prioriteiten stelt, dat met het vertrek van een van de bestuurders ook de menselijke kant van de zorg is verdwenen, dat er een angstcultuur heerst en dat De Zorgboog kampt met ernstige financiële problemen. Wij, Centrale Cliëntenraad, Ondernemingsraad, Raad van bestuur en Raad van Toezicht, herkennen De Zorgboog niet in dit beeld. En het laat onze medewerkers, vrijwilligers, cliënten en relaties niet onberoerd.”
De tekst van de volledige open brief is te lezen op http://www.zorgboog.nl/assets/Poster_open_brief.pdf
Uit het bovenstaande blijkt dat er geen aanleiding is te menen dat de OR behoefte heeft aan onderzoek door de Ondernemingkamer. Bovendien is bij de invoering van de WTZi uitvoerig gecommuniceerd met de belanghebbenden. Ik vertrouw er op dat bij Ondernemingsraden van zorginstellingen bekend is wat de rechtsmiddelen zijn die hen ten dienste staan.

Vraag 11

Bent u bereid een onderzoek te (laten) doen onder ondernemingsraden van verzorgings- en verpleeghuizen om een beeld te krijgen over de mate van irritatie over het besteden van zorggeld? Zo ja, wanneer kunt de Kamer over de uitkomsten informeren? Zo nee, waarom gebruikt u dit instrument niet voor uw early warningsystem? Erkent u dat, als er artikelen in kranten verschijnen, het dan eigenlijk al te laat is?

Antwoord 11

Ik acht een onderzoek van de mate van irritatie van ondernemingsraden niet zinvol. Op dit moment wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een early warning systeem. Ik hoop de Kamer voor het zomerreces hierover te kunnen informeren.

1) De Gelderlander, 20 maart 2009
2) De Gelderlander, 20 maart 2009
3) Eindhovens Dagblad, 21 maart 2009: “Verkeerde prioriteiten Zorgboogdirectie”