Tulp als symbool voor Nederlandse innovatie

De nieuwe KLM-tulp symboliseert de Nederlandse capaciteit om te innoveren en wereldwijde handel te bedrijven. Dat zei staatssecretaris Heemskerk dinsdag tijdens de doopceremonie van de tulp in de Keukenhof. De bloem werd aan KLM aangeboden ter ere van het 90-jarige bestaan van het bedrijf.

Bloemen, logistiek en toerisme zijn drie belangrijke groeimarkten van de Nederlandse economie. Zo toont de bloemenhandel volgens Heemskerk aan waarom Nederland zichzelf Pioneer in International Business mag noemen, aangezien concurrentiedruk en de vraag van consumenten naar steeds exclusievere producten, de bloemenindustrie uitdagen om continu te innoveren.

Logistiek

Tegelijkertijd weerspiegelt het succes van KLM als luchtvaartbedrijf het bredere succes van de Nederlandse logistiek, zo stelt de staatssecretaris. KLM bestaat op 7 oktober 2009 negentig jaar en daarmee is het Nederlandse bedrijf de oudste, onder eigen naam opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld.

Toerisme

De Keukenhof, die dit jaar haar zestigste jubileum viert, vervult een rol in de derde belangrijke groeimarkt voor Nederland: het toerisme. 'Bloemen zijn krachtige symbolen van de bepalende momenten in ons leven. Daarom is het niet verrassend dat de Keukenhof een geliefde bestemming is voor toeristen. Elk jaar trekken 800.000 mensen naar de Keukenhof, waarvan twee derde deel uit het buitenland komt. Zij investeren honderden miljoenen euro's in de economie. De KLM is onderdeel van dit succes door de toeristen te vervoeren vanuit alle hoeken van de wereld'.