Opening AuroRai

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Goed om hier te zijn in een zaal vol mede-autoliefhebbers. De minister-president is daarvan ongetwijfeld de meest prominente. Ik kan u verzekeren: deze man is niet te houden wanneer hij een mooie of bijzondere auto ziet.

Ik kan me nog goed herinneren dat we vorig jaar samen een ritje maakten in een Lotus die op biobrandstof rijdt. De auto werd gedemonstreerd op het Binnenhof, en we mochten hem samen uittesten.

Het was na de ministerraad. Dus wellicht had de minister-president de behoefte om zich na een lange zit eens voluit te laten gaan. Hij stapte achter het stuur en het was meteen plankgas. We spoten om de Ridderzaal heen. Ik was even bang voor de monumentale gouden fontein die daar staat en die net voor veel geld gerestaureerd is. Maar dankzij de stuurmanskunst van de minister-president is die gelukkig gespaard gebleven.

Met enigszins trillende knieën stapte ik uit. Voor mij was die rit een bevestiging van iets wat ik al lang wist. Duurzaam rijden hoeft niet saai te zijn! Integendeel: duurzaam rijden is ‘fun’ en avontuur!

U begrijpt dat ik een beetje op mijn hoede was toen bleek dat ik vanavond weer met de minister-president in een duurzame Lotus zou moeten stappen. Maar hij heeft zich keurig gedragen.

En, beste mensen, zeg nou zelf. Zo’n elektrische Lotus Roadster is toch een feest om in te rijden en een feest om naar te kijken.

Hij komt een heel eind in de richting van mijn MG F. Dat is echt genieten. Moderne techniek in een klassiek, tijdloos jasje. Helemaal ontworpen als sportieve cabrio en niet afgeleid van een bestaande auto.

Laten we het nog eens tegen elkaar uitspreken: het is volstrekt geoorloofd om van auto’s te houden. De politiek van vroeger had nog wel eens de neiging anti-auto te zijn. Onterecht! We hebben de auto nodig voor onze welvaart en ook voor ons welzijn.

Daarom ben ik blij dat deze AutoRai gewoon doorgaat. Ondanks de zware tijd die de sector beleeft. Vorige maand een daling van de verkoop van personenauto’s met een derde, ten opzichte van een jaar terug. Dat hakt erin.

Ik heb groot respect voor het incasseringsvermogen van de sector en voor de inzet van ondernemers om deze moeilijke periode door te komen. Een inzet die we als kabinet ondersteunen met een sloopregeling voor oude en vervuilende auto’s.

Weliswaar is die minder omvangrijk dan Roelf de Boer graag had gezien, maar in het totaal van het pakket dat we hebben gepresenteerd, is het toch een betekenisvolle steun in de rug.

We moeten onze mobiliteit niet afknellen. We moeten onze mobiliteit vergroenen. Hybrides en auto’s op biobrandstof en biogas spelen daarbij een belangrijke rol. En wat mij betreft pakken we nu ook door met de elektrische auto. Het wordt hoog tijd dat we de elektrische auto ontdoen van zijn onterechte imago van saaiheid.

Wist u bijvoorbeeld dat een elektrische Tesla Roadster accelereert van 0 tot 100 km/u in 4 seconden.
En mijn MG F doet er 10 seconden over… Niet dat ik dat ooit heb uitgeprobeerd natuurlijk… Maar ik las het in een van de autobladen…

Beste mensen, wat mij betreft gaan we in Nederland elektrisch accelereren.

Voor de zomer kom ik met een Plan van Aanpak voor de marktintroductie van elektrische auto’s.

Nederland moet op korte termijn een internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. Automobilisten en bedrijven kunnen er dan concreet ervaring mee opdoen. De eerste proeven gaan begin volgend jaar al van start. Ik trek in ieder geval 10 miljoen euro uit om pilotprojecten te ondersteunen. In de totale afweging rond de Voorjaarsnota kijken we wat we nog meer kunnen doen.

Ons land is bij uitstek geschikt voor zo’n proeftuin. De afstanden tussen de steden zijn betrekkelijk kort. We kunnen oplaadpunten bij parkeerplekken realiseren. We hebben een solide elektriciteitsnet. We voelen allemaal de noodzaak de luchtkwaliteit te verbeteren. De tijd is er rijp voor.

Een aantal gemeenten is al bezig zich te profileren als kraamkamer voor elektrisch rijden. Den Bosch bijvoorbeeld. En Amsterdam wil de komende jaren enkele honderden oplaadpunten creëren. Dat is uitstekend.

Eén miljoen elektrische auto’s in Nederland. Die ambitie van Natuur en Milieu omarm ik. Maar idealen kunnen niet zonder een gezonde dosis realisme. We weten met zijn allen dat het nog heel wat jaren duurt voordat de automobielindustrie zoveel elektrische auto’s van de band kan laten rollen.

De elektrische auto is zeer kansrijk. Maar er zijn nog wel de nodige uitdagingen te overwinnen. Denk ook aan de capaciteit, de laadduur van accu’s en de prijs.

Een batterijpakket kost nu minimaal 8.000 euro. Naar verwachting halveert dat bedrag in de komende tien jaar. Ik vind dat we alles op alles moeten zetten om te zorgen dat elektrische auto’s zo snel mogelijk kunnen concurreren met conventionele auto’s. Dat is een opdracht waar we samen – industrie, wetenschap, overheid en automobilisten – voor staan. Daarom wil ik nog voor de zomer starten met een gezamenlijke taskforce die ruim baan gaat maken voor elektrisch rijden (het E-Team).

Ik wil alle kansen die er zijn benutten. Zo zal ik met Prorail verkennen of het mogelijk is haar gronden en elektriciteitsnetwerk te gebruiken om oplaadpunten te plaatsen en te voeden.

Beste mensen, vergroenen van mobiliteit houdt óók in: zorgen voor een goede doorstroming, zodat auto’s niet ronkend in de file staan. Vandaag is een feestelijke dag. De Eerste Kamer heeft vanmiddag ingestemd met de Spoedaanpak Wegen. Dat betekent dat de schop de grond in kan om dertig beruchte fileplekken aan te pakken. Er komt in totaal 560 kilometer aan rijstroken bij.

Zo pakken we door.
Ik maak nu graag ruimte voor de man die van jongsaf een passie heeft voor auto’s.
De man die het officieuze snelheidsrecord Duurzaam Rijden Rond De Ridderzaal stevig in handen heeft: Jan Peter Balkenende.